Sam Lee & Friends framför folkmusik om nomader, könssjukdomar och en blind kvinna

Min kväll tillbringades i Hörsalen utan några som helst förväntningar om bandet, jag hade aldrig tidigare hört talas om Sam Lee & Friends, men när jag fick chansen att uppleva något så nytt och främmande (för mitt musiksinne) så kunde jag inte låta bli. Det enda jag visste var att bandet hyllats på den engelska folkscenen och att frontmannen med sina charmiga guldlockar skulle framföra sånger han lärt sig under sin resas tid.

Sam Lee & Friends är alltså en sextett med sina rötter i England, trots detta så ser och hör man hela världen när dem sätter igång. Bandet är oerhört jordnära och det märks av bara genom att se på; färgvalen, utstyrslarna, rörelserna och framförallt bekvämligheten på scen. Sam inledde giget med att tala om att han absolut inte trodde att salongen skulle vara så pass full som den var. Han hade inte riktigt trott att deras musik nått ända ut hit. Med det prestigefyllda Mercury priset i bagaget kommer denna sextett antagligen att nå längre ut inom en snar framtid.

Sam är väldigt noggrann med att förklara låtarnas innebörd och bakgrund för publiken, vilket skapar kontakt och ännu mer uppskattning. Vid vissa tillfällen fick vi sjunga med och till och med överrösta honom. Han hade lindat oss runt sitt lillfinger, så att säga. Sam Lees ljuva stämma gav liv till berättelserna som ackompanjerades av extraordinära instrument; japansk koto, mungiga, harmonium och självklart toppades det av med violin, cello, trumpet och en annorlunda uppsättning av slagverk.

Han dansade oss igenom sina resor bland Romer, nomader, kärlek av olika slag, mörker, ljus och könssjukdomar. ”-I actually caught some of them myself” sade han öppenhjärtigt och sjöng ut så att hela kulturhuset fick ta del av upplevelsen. En låt som fick extra fäste hos mig var ”Fenix Island” som är baserat på en blind kvinnas liv som hade lyckats uppfostra fjorton barn.

Kvällen avslutades passande nog med en låt som heter ’Good Bye My Darling’ som finns med på debutalbumet ”Ground of its own”. P2-Live kommer den 7:e maj att sända en liveinspelning som gjordes under konserten, glöm icke bort det.

SamLee&FriendsK2_top

Kvällen var med andra ord fantastisk! Mitt namn är Eileen och här med är mitt första inlägg publicerat.

På återseende!

Kommentera

