Körkarlen av Victor Sjöström med musik av Matti Bye

Körkarlen

Förra veckan visades Victor Sjöströms stumfilmsklassiker ”Körkarlen” från 1921 på Klarabiografen. Visningen anordnades av Bibliotek Film & Musik, och en överraskande stor publik fanns på plats i salongen. ”Körkarlen” är baserad på Selma Lagerlöfs roman och blev nyligen framröstad som den bästa svenska filmen genom tiderna i filmtidskriften FLM. Jag vet inte om jag håller med, men det är en klassiker, absolut. Det tar heller inte lång tid för publiken att ”vänja” sig vid den gryniga bilden, det långsamma tempot, och den överdrivna mimiken hos skådespelarna på duken. Trots att filmen är snart hundra år gammal så rymmer den stor dramatik. Mycket beroende på Matti Byes fantastiska filmmusik.

Att jag ens går och ser ”Körkarlen” igen beror mycket på just Matti Bye. Har man en gång sett en svartvit film med en livs levande pianist i salongen så vill man knappt använda begreppet stumfilm igen, eftersom stum ju syftar på något ljudlöst. Även om ingen talade i äldre svartvita filmer så visades de aldrig under tystnad. Tvärtom. Salongerna fylldes av musik från ensamma pianister eller en hel ensemble och skapade olika upplevelser beroende på dagsform eller lokal, nästan på samma sätt som teater. Själv har jag sett filmer ackompanjerade av tre olika pianister i Cinematekets regi, men det är Matti Bye jag minns. Hans fantastiska känsla för vad som händer på duken, hans blandning mellan klassiska ackord och fri improvisation, det lekfulla som vågar vara både romantiskt och dramatiskt. Att sitta i en biosalong med en ensam pianist och några tända stearinljus skapade för mig filmmagi på en ny nivå, och ett tag gick jag och såg flera stumfilmer i månaden. Sedan dess har jag alltid hajat till om Matti Byes namn dykt upp på tv eller i filmsammanhang. Han har en sådan tydlig musikalisk profil som för mig också utlovar hög kvalitet, ungefär på samma sätt som Nino Rota eller John Williams.

Den version av ”Körkarlen” som nu visas är en restaurerad version från 1998 där Matti Bye skrivit filmmusiken. Just detta höjer verkligen upplevelsen ett snäpp. Balansen är perfekt: musiken tar inte över men hjälper ändå berättelsen framåt, och jag tror hela publiken märker hur väl allt fungerar tillsammans. Även tystnaderna som uppstår är genomtänkta och vältajmade. Efter halva filmen hör jag till och med en man bakom mig viska ljudligt till sin kompis ”vilken bra filmmusik” och jag kan inte låta bli att le.

Naturligtvis ska jag berömma Victor Sjöström också. Han spelar själv den försupne David Holm som på väg mot undergången får besök av Körkarlen/Dödens tjänare, som visar upp vilka konsekvenser Holms handlingar får. Det är en känslomässig resa genom ett liv som kunde ha levts annorlunda, och visst tänker man på Charles Dickens och hans Ebenezer Scrooge. Av en komplex historia lyckas Sjöström skapa en spännande berättelse, och trots dess många olika skikt är det aldrig oklart för åskådaren var vi befinner oss. I denna filmversion har de olika delarna i berättelsen tintats i olika nyanser, och det underlättar förstås. Övertoningarna mellan de döda och deras andar kan tyckas enkla, men upplevdes av dåtidens publik som oerhört sofistikerade. Realismen vävs ihop med det övernaturliga utan några synliga skarvar, och jag kan förstå varför ”Körkarlen” fått sin klassikerstatus.

Värt att nämna är scenen där David Holm forcerar en låst dörr med en yxa. Om den känns bekant så beror det på att Stanley Kubrick gjort den känd för en större publik – han kopierade den rakt av till sin skräckfilm ”The Shining” där Jack Nicholson med samma vansinniga blick hugger sig igenom en låst dörr.

Victor Sjöström

One thought on “Körkarlen av Victor Sjöström med musik av Matti Bye

Kommentera

