Gott Slut 2012 och Gott Nytt 2013!

2012 har för mig varit ett år fullt av intryck och erfarenheter, privat och professionellt, förnuftsmässigt och känslomässigt, och inte minst estetiskt och kulturellt.

Stockholm är en fantastisk stad att bo i om man vill uppleva livet med alla sina sinnen, och Kulturhuset ska ha en eloge för att kunna erbjuda allmänheten så mycket, för oftast inga pengar alls. Att hela tiden blanda högt och lågt, lätt och svårt och med ett aldrig sinande utbud av olika barnverksamheter, utställningar, konserter, dans, författarsamtal, samhällsdebatter, konstnärliga workshops, filmfestival, och ja, you name it, är att dra ett stort strå till den livsnödvändiga kulturberikande stacken, som vi alla borde slänga oss i lite oftare.

Under året som gått har jag förtrollats av videokonst, fascinerats av schackspelarna bakom rulltrappan, grottat ner mig i graffitiutställningar, imponerats av Lena Anderssons och Nina Björks samhällsanalyser, och sett dansare använda sina kroppar på ett magiskt sätt. Och så har jag bara varit. Strosat, upptäckt, låtit känslan leda mig in i Kulturhusets olika rum. Och där har jag ibland hittat nya rum, även hos mig själv.

Med Kate Bush som symbol för den hybrid av konstnärliga uttryck som Kulturhuset är önskar jag Gott Nytt År och med förhoppningar om ett minst lika bra kulturår 2013!

 

One thought on “Gott Slut 2012 och Gott Nytt 2013!

  1. Kate är en symbol för skönhet i naturen

    Hon är som en vacker älva och hennes musik därefter

    just den video du har här är väll den klart mest konstnärliga hon gjorde förutom

    Den handlar verkligen om hinder och monster

    man kan säga att den är lite så som vägen man måste gå fall man ska vinna över
    all stress och frustation som finns i Stockholm

Kommentera

