Fängslade författares dag

Förväntan i luften är hög. Det känns som att begreppet V.I.P platsar som fond ikväll, när jag blickar ut över publikvimlet, för det formligen osar av Viktiga Intellektuella Personer. Så mycket att jag för ett ögonblick ifrågasätter min egen reserverade plats längst fram vid scen. Journalister, författare, samhällsdebattörer och en intresserad och nyfiken allmänhet, är här denna kväll för att hedra och lyssna till dem som ägnar livet åt att använda ordet som kampmedel för upplysning, frihet och demokrati. Kulturministern, som är prisutdelare, passerar mig på väg till sin plats och jag inser plötsligt att det här är en viktig kväll, av många anledningar.

Den största är naturligtvis att Svenska PEN delar ut Tucholsky-priset till den syriska författaren Samar Yazbek. Priset delas ut sedan 1985, till författare som gjort särskilda insatser för yttrandefriheten, och Yazbek är en av de som starkt låtit sin röst höras under det syriska upproret. Mot orättvisor, mot förtryck och med sanningen som drivkraft, och varje ord hon uttalar under tacktalet på arabiska vibrerar av rörelse, och ordens smärta kanske inte förstås av många i rummet, men de känns, och tolkens översättning i efterhand förtar nästan den känslan.

Årets Tucholsky-pristagare: Samar Yazbek

Tomas Andersson Wij är ett stämningsfullt val av mellanspelsartist, som tillför ett musikaliskt andrum mellan de upplästa verklighetstyngda orden, skrivna av olika författare som befunnit sig eller befinner sig i kamp för ordets och människans fria ställning. Författarna Gunnar Ardelius, Sara Stridsberg, Elisabeth Hjorth och Svenska PEN:s ordförande själv, Ola Larsmo läser andaktsfullt och Yukiko Duke som varsam konferencier och Ola Larsmo som intresserad intervjuare kompletterar det allvarsamma anslaget som hela tillställningen har.

Bortsett från pristagaren själv är affischnamnen för kvällen Åsne Seierstad och Johan Persson och Martin Schibbye. Seierstad befann sig i Syrien precis innan stridigheterna började och försökte hitta folk som ville prata och berätta om livet som det var där och då. Hon får frågan av Larsmo hur det är möjligt att som journalist skilja propaganda från verklighet, och svarar att propaganda finns på båda sidor. Man måste använda sin magkänsla, sin instinkt, dubbelkolla fakta, ha uppföljningsfrågor, som ju mer detaljerade de är, har desto större chans att leda till sanningen. Det låter klokt och självklart, men visar också hur svårt och faktiskt subjektivt det är att visa verkligheten, och hur viktigt det är att vi som åskådare, åhörare, läsare, tänker själva, ifrågasätter.

Jag har ingen aning om det är inbillning eller inte, men mitt under Seierstads tal om dessa saker, ser och hör jag hur Yazbek, sittandes snett framför mig, tycks bli upprörd över något som sägs på scen. Simultantolken pratar på, försöker hinna översätta, och antingen är det här det brister eller så säger faktiskt Seierstad något om Syrien som inte stämmer. Åtminstone inte sett ur Yazbeks magkänsla eller den sanning hon bär med sig, som kanske är en annan än den Seirstad känner och ser. Och denna lätt förvirrade scen som utspelas nedanför scenen illustrerar så tydligt att objektivitet och subjektivitet inte går att skilja åt. Men det är kanske inte det som är det viktiga, utan att man ser och gör något överhuvudtaget. Att man lite oftare lever efter devisen att ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

När jag på väg ut ur Studion tar ett exemplar av pocketutgåvan av Dissidentbloggen, är jag inspirerad att göra små stordåd i min egen vardag, i min egen verklighet. För det finns orättvisor, förtryck och frihetsinskränkningar även i den.

http://www.svenskapen.se/

http://dissidentblog.se/sv

Kommentera

