Vernissage för fotoprojektet A Day in the World

För ungefär ett halvår sedan, den 15 maj 2012, iscensattes fotoprojektet A Day in the World. Under denna dag uppmanades människor över hela världen att fota sin vardag – hem, arbete, kultur, mat och samhälle, och skicka in dessa bilder. Resultatet blev långt över förväntan, närmare 100 000 bilder från runt 160 länder skickades in. Alla dessa bilder kan ses på ADAYs hemsida, och ett mindre antal valdes ut till en bok som vägde in på ca 500 sidor och som finns att köpa på Kulturhuset (och säkert andra ställen).

Mycket glädjande har det även blivit en utställning på Kulturhuset om projektet, bilderna och boken, och idag var det vernissage. Eftersom jag var själv med i projektet – se här för hur min dag blev – var jag mycket spänd på att se de andra bilderna och helheten. Förväntansfylld beger jag mig därför till våning fem på Kulturhuset!

För att markera att det verkligen är frågan om en invigning av en utställning måste ett band klippas av. Jeppe Wikström ber Elsa Leo komma fram för att klippa bandet (som i det här fallet naturligtvis är en gammal filmrulle…).

Elsa själv har bidragit med den här bilden, näsblod p g a stress:

Jag vandrar runt bland alla fotografier och slås av hur bra de är. En avstämd avvägning av lycka, vardag, humor och misär. Vardagsbilder, vanliga människor. Det är inte perfekta solnedgångar, det är inte magnifika landskap, det är inte misären i mellanvästern eller studiobilder. Det är hur vår vardag såg ut den 15 maj 2012. Det finns en oerhörd värme i bilderna, som är mycket tilltalande. Hit går jag gärna igen!

/Ulf Bengtsson

PS jag såg flera på utställningen som hade med bilder i boken och som gärna ville bli fotade framför sina bilder. Som den här unge mannen till exempel!

DS

PPS I ärlighetens namn så fanns en liten förhoppning om att någon av bakgrundspersonerna Desmond Tutu eller Richard Branson skulle vara där, men men. Can’t have it all, can you? Det var mycket intressant att lyssna på talarna, inte minst på Jeppe Wikström som pratade om projektet. Läs gärna mer på hemsidan! DS

Kommentera

