Schack på Kulturhuset

Häromdagen gick jag förbi schackhörnan på Kulturhuset. Det var endast ett par som spelade den här dagen vid den här tidpunkten. Jag har haft en romantisk bild av den här hörnan. Ofta när jag åkt rulltrappan upp så har jag sett många par spela schack, oftast män. Som på en piazza, har jag tänkt, där männen samlas för att spela och samtala under olivträden men i det här fallet på Kulturhuset. Nu när jag befann mig mitt i så tappade hörnan en del av sin glans. Borden och stolarna var slitna och schackbrädorna var av hårdpapp och såg hemmagjorda ut. På ett stod det ”present till det fattiga Kulturhuset”. Den röda soffan i i ett av hörnen hade sett bättre dagar. På väggen finns en skylt med ordningsregler, det verkar gå vilt till här ibland. Jag skulle rekommendera en uppfräschning av Schackhörnan men det är kanske bäst att fråga de som brukar sitta och spela om de skulle uppskatta en uppfräschning. För jag är endast en förbipasserande på väg någon annanstans.

/Astrid Nilsen Schaub

Kommentera

