Spray istället för pensel

Jag såg Pär (SlumpArt) Öhmans utställning Svensk hiphop – en hyllning på Lava i somras och gillade det jag såg. Jag gillade att den både var ett uttryck för kärlek för hiphop och kärlek för konstnärligt uttryck. Utställningen bestod av tavlor som föreställde svenska hiphop-artister, som Öhman systematiskt sprayat fram med hjälp av egenhändigt utskurna stenciler. Han har hållit i schablonworkshops på Lava och nu finns också en film upplagd på det digitala konstgalleriet Screen/Extramaterialet, som visar hur han från början till slut sprejar fram en tavla. Noggrant, beslutsamt, och väldigt välgjort. Och jag gillar fortfarande det jag ser.

Kommentera

