Bibliotek Film & Musik – tips för alla filmälskare

Idag vill jag tipsa om Bibliotek Film & Musik på Kulturhusets våning 2. Ni som en gång hittat hit vet vad jag menar; ni andra som fastnat nere på Bibliotek Plattan för att det är Stockholms närmaste bibliotek; lägg på några rulltrappor och max en och en halv minut så är ni i himmelriket. Åtminstone om ni som jag gillar film och litteratur om film.

Naturligtvis finns här även musik att låna hem och lyssna på, liksom böcker om dans och teater, men det är vid filmhyllorna jag fastnar. Först flera hyllmeter intervjuer med och biografier om regissörer som exempelvis Spike Lee, Mike Leigh, Stefan Jarl, Akira Kurosawa, David Lynch, Roman Polanski, och minst tio böcker som handlar om Alfred Hitchcock (jag hittar till och med manuset till ”North by Northwest” som jag inte kan låta bli att läsa några sidor ur). Lägg så till skådespelarbiografier om Ingrid Bergman, Marilyn Monroe, Boris Karloff, Bela Lugosi, Karl Gerhard, John Gielgud, Robert de Niro, Clint Eastwood…. Ja, varenda titel lockar och drar så att jag undrar hur sjutton mitt resterande liv ska räcka till att läsa allt detta?

Dessutom är hyllplanen med filmteori synnerligen intressanta och avhandlar såväl feminism som kön, krig, politik, dialoger och docufictions. Allt inom filmens värld förstås. Det mesta är engelskspråkigt, men det finns också litteratur på svenska.

Några konkreta exempel då, vad kan man låna med sig hem? Min blick faller på Make Your Own Damn Movie – Secrets of A Renegade Director av Lloyd Kaufman (med Adam Jahnke & Trent Haaga), en bok jag läst delar av tidigare och nu åter fnissar mig igenom. Tramsigt ibland, definitivt gubbigt, näst intill sexistiskt – ändå en rolig och framförallt skoningslöst sann introduktion till vilken icke-dans på rosor det är att göra film. Okej, man måste kanske känna till lågbudgetbolaget Troma och kultrullen ”Toxic Avenger” för att ha full behållning av den här boken, men ändå… Med kapitel som Raising Money or Mastering the Ancient World of Fellatio, 500 Useless Screenwriting Books Boiled Down to One Short Chapter, Locations – Shooting In Society Without Completely Pissing Off The Locals slår Kaufman huvudet på spiken när det gäller egna project rent allmänt, och det hela är mycket underhållande.

En pärla av helt annan karaktär är Jane Campion Interviews av Virginia Wright Wexman. Om man som jag älskar den vackra och komplexa filmvärlden i ”En ängel vid mitt bord” och ”Pianot” så är det här en relativt lättläst men ändå personlig presentation av regissören Jane Campion. Bakom ett anspråkslöst omslag döljer sig en serie tills synes avspända samtal med filmskaparen, där intervjuaren ställer de frågor jag själv velat ställa. Som läsare guidas man varsamt in i Campions tankar kring de egna verken utan att intervjuaren tar över. För den som alltid velat veta mer om karaktären Ada i ”Pianot” är boken ett måste.

Okej. Vidare mot grädden på moset. Om man nu mot förmodan skulle ha missat Jane Campions filmer kan man alltid hyra dem på Bibliotek Film & Musik. Visst, din filmhandlare kanske har ett bra sortiment, och visst, du kan hyra film på nätet (eller ladda ner). Men Kulturhusets filmhyllor är de mest kompletta jag stött på, och då talar jag bara utifrån perspektivet kvalitet (oavsett genre), och tidlöshet. Tänk dig allt ifrån dokumentärer, musikfilmer, spelfilmer; den där smala filmfestivalsrullen med Steve Buscemi du såg för femton år sedan (ja, ”Living In Oblivion” finns här), eller de där franska nya vågen-filmerna som din första pojk- eller flickvän alltid pratade så drömmande om (ja, de finns också här). Och inte bara finkultur, utan också allt det andra; splatter, våld, anime. Varsågod. Filmhistorien finns här, bara att hyra hem och njuta.

Det mest sympatiska är personalens egna tips – sådant gör mig så himla glad! – och den gedigna filmlistan med de 50 bästa titlarna genom tiderna, framröstade av brittiska filmkritiker. Håller du inte med? Då är det fritt fram att dissa titlarna och skapa din egen lista.

Kommentera

