Röda rummet som tecknad serie

Eftersom jag sedan länge är intresserad av kultur och har hört mycket om August Strindberg så lånade jag en gång romanen Röda Rummet på biblioteket för att ha att läsa vid sängen innan sovdags. Jag hann endast läsa ett par sidor så somnade jag! Men boken var alltså inte tråkig utan den kändes istället så sprängfylld med kulturell text att jag fick en överdos varje kväll och slutade läsa boken efter bara något kapitel. Det finns emellertid en serieversion ritad av tecknaren Per Demervall som nu finns att beskåda på Kulturhusets hemsida under kategorin Serier, den versionen är en mer lättläst version. Jag träffade Per Demervall under Bokbordsdagen 19/8 på Drottninggatan och han berättade att serien Röda Rummet tog 4 år att färdigställa.

Det är många vackra färgbilder som visar upp ett svunnet Stockholm, mycket av seriens text är återgiven som den var skriven i originalet. Den här versionen höll mig vaken, jag fann den intressant och underhållande, dessutom är handlingen något komprimerad för att få plats i serieform vilket gör att det viktigaste kommer med. Det krävs dock att man är koncentrerad eftersom svenskan liksom i romanen är gammaldags. Röda Rummet handlar om den unge ämbetsmannen Arvid Falk som får se hur lite arbete som faktiskt utförs på olika ämbetsverk i Stockholm. Det ämbetsverk där det sker mest arbete är på det verk där lönerna betalas ut. Falk får arbete i detta verk men han arbetar för flitigt(!) och får sparken. Han sadlar istället om till författare…

Röda Rummet är ett samhällskritiskt verk med kulturella inslag. Det är roligt att den finns som tecknad serie då den kan tilltala andra målgrupper av läsare och därmed fungera som inkörsport till andra litterära verk av Strindberg.

/Peter Schaub

Länk: www.demervall.se

Kommentera

