Bon voyage

Min tribut till Akays & Mades: ”The machine” och allt som den väcker.

När jag besökte Moderna museet i Stockholm första gången, var rätt sent i mitt liv. Jag kommer inte exakt ihåg när det var, men upplevelsen med de mekaniska verken de visade då har följt med mig sen dess. Dessa fantastiska maskiner, trådar som löper, pinnar som går upp och ned, kedjor som rullar runt: hur är det möjligt.

En annan fråga som dök upp i det sambandet, eller kanske lite senare i mitt liv, var: är detta konst?

Den frågan har följ mig sen dess. Jag har studerat konst för att hitta svaret, jag har läst vid olika universitet och läst kulturstudier, konstvetenskap, fotografins filosofi, estetik och senast konstnärlig gestaltning.

Har jag hittat svaret: jag vet inte, men resan har varit underbar och bästa är att den inte tar slut.

Samma typ av upplevelse fick jag när jag såg Akays & Mades: ”The machine” på Kulturhuset nättjänst Screen. Jag rekommenderar att starta resan nu – du har tre veckor på dig, efter som filmen visas fram till den 3 september.

Bon voyage !

Kommentera

