Wild Style

Film på Taket: Wild Style. Graffiti- och hiphop-filmklassiker från 80-talet. Planerar in en skön stund under bar himmel, mitt emellan augustikvällens ljus och mörker. Ett klockrent filmval i samband med Street Smart-utställningen. Och en katastrof att det redan på eftermiddagen börjar regna. Om det bara hade duggat…, men det vräker ner och det finns inte en chans att jag sitter huttrandes under ett paraply eller måste sätta på mig regnkläder för att kunna se filmen.

Det är möjligt att det är medelhavsblodet i mig som tjurigt protesterar (har heller aldrig fattat poängen med att uteserveringar i mars), men när regnet och kylan fortsätter jobba för att förstöra min taketfilmkväll, så hoppas jag att nån har tänkt ut en plan B. Vid 19-tiden frågar jag vid infodisken vad som händer om det fortsätter att regna – ställs filmen in, flyttar den inomhus? Njaaaae, det visste hon inte, men hon kollade snällt upp och kunde meddela att nej, filmen skulle gå som vanligt. Och det är ju alldeles utmärkt att varken väder eller vind stoppar programmet, men fler hade nog sett filmen om den visades under taket istäälet för på taket, denna gråa himlen-öppnar-sig-kväll.

Filmen såg jag nöjt hemma i soffan, med paraplyt som popcornskål.

Kommentera

