Pride House: Paneldiskussion om normkritisk pedagogik – dåtid, nutid, framtid

Från vänster: Klara Nygren, Gunilla Edemo, Lovise Brade Haj, Agneta Josephson, Pär Wiktorsson, Edward Summanen (moderator)

Normkritisk pedagogik, kan det vara något? Eftersom jag har en mötesfri eftermiddag och mycket intresserad av utbildning slår jag mig ner i Kafé Klara för att lyssna på en paneldiskussion om normkritisk pedagogik. Mina egna erfarenheter av undervisning är att jag mellan 2003 och 2010 undervisade på Stockholms universitet i redovisning. Medverkande är Klara Nygren, utbildare RFSL; Gunilla Edemo, dramaturg, pedagog och magisterstudent i Praktisk kunskap; Lovise Brade Haj, doktorand i genusvetenskap och medförfattare till I normens öga; Agneta Josephson, Master i Praktisk kunskap med inriktning mot forumteater och forumspel, författare till Praktisk kunskap i att förhindra kränkningar – om dramapedagogiskt arbete med vårdpersonal samt Pär Wiktorsson, jämlikhetskonsult och medförfattare till I normens öga. Moderator är Edward Summanen från RFSL Ungdom.

Edward Summanen inleder med att be panelen beskriva hur de kom in på ämnet. Hur kom ni in på det här med normkritisk pedagogik? De flesta svarade ganska ledigt att de tyckte att det var intressant, just kanske framför allt att det har att göra med hur makt skapas:

GE: Det är både svårt och roligt. Googlade queerpedagogik men hittade inget.

AJ: Intresserad av maktperspektivet. Intresserad av maktförskjutningsfrågor, hur innanförskap respektive utanförskap skapas.

PW: Personligt, det är en befriande fråga. Vad är det som styr vad jag tänker? Vad är det som gör mig annorlunda?

KN: Kom in via bryt/gissa heterot. Intresserad av hur vi kan överföra teoretiska tankar till konkreta handlingar. Roliga frågor.

LBH: Fantastiskt roligt att prata om normkritik, något som sätter ord på det som jag känt.

Just Pärs svar intresserade mig: vad är det som gör att jag tänker som jag gör? Vad är mitt perspektiv? Agnetas svar var också mycket intressant, just det med makt och hur makt skapas. Edward fortsätter med att fråga vad som är den stora poängen med att ha ett normkritiskt perspektiv. Agneta menar att det ger en möjlighet att slöja av maktstrukturer, Pär lyfter fram det personliga, individuella perspektivet: det handlar om att verkligen utmana makten i vardagssituationer. Prata om sig själv, prata om ditt förhållningssätt.

Paneldiskussionen fortsätter med frågan om varför det normkritiska perspektivet blivit så populärt, samt vad det betytt för hbtq-frågor.

LBH: Det visar makten tydligt. Vi kommer närmare det som skapar ojämlikhet i samhället. Det är något nytt

GE: Det ger chefer en bättre möjlighet att ta ansvar. Istället för att bli en pålaga – ytterligare ett perspektiv som ska beaktas – kan ett normkritiskt perspektiv snarare vara en befrielse.

AJ: Ger möjlighet till att ta ansvar. Hjälper till att bestämma tolkningsföreträde.

KN: Möjliggör ett strukturellt ansvar.

PW: Har gjort många inom hbtq kaxiga.

AJ: Har givit mod till konfrontation, dock utan våld.

Här tycker jag att Agneta lyfte fram en viktig fråga: hur kan vi vara ömsint oense? Detta utvecklades också av Gunilla, som pratade om non-violent communication.

Vi i publiken inbjöds också till att ställa frågor, panelen ombads att förklara om det fanns någon skillnad mellan normkritiskt perspektiv och normkritisk pedagogik. Detta visade sig svårt. Panelen ombads också att specifikt peka på de normer som ska förändras. Det visade sig vara ännu svårare.

Sammanfattningsvis tyckte jag att det var en mycket intressant paneldiskussion. Framför allt var det intressant att lyssna på normkritiskt perspektiv ur ett makroperspektiv (Agneta) och ur ett mikroperspektiv (Pär). Har jag lärt mig något? Absolut. Om någon vill låna ut ett ex av I normens öga vore det trevligt!

Kommentera

