Screen: Albin Werle och Internets vildmark

Jag älskar internet.
Förutom allt det uppenbara (sökningar, bokningar, betalningar, kontakter, osv) så är det kanske allra bäst när man råkar hamna på en sida man inte alls var ute efter. Information som bara ramlar över en. Nya ansikten, insikter, något som roar eller oroar.

Jag slösurfade på Kulturhusets Screen-sida, väl medveten om att det finns många digitala konstverk jag inte alls har någon koll på. Av någon anledning fastnade jag för Albin Werle. Titeln ”Det hemlighetsfulla internet” lät både mystisk och högtravande, och visade sig bestå av en serie om fem konstverk: ”Internet runt på åtta timmar”, ”Fyrtornet vid Internets ände”, ”A play to be played in a World of warcraft”, ”En världsomsegling under Internet” och ”Till Internets mittpunkt”.

Av ren nyfikenhet klickade jag på trailern för ”Till Internets mittpunkt”. En superseriös berättarröst som till dokumentära bilder viskade följande:

Internet. Ett parallellt universum, skapat av människohänder. I januari 2011 fanns det runt 2 miljarder användare och mer än 230 miljoner hemsidor. Vi människor genererade mer information år 2009 än de föregående 5000 åren tillsammans.
Långt bort från de kommersiella sidorna och de sociala nätverken, finns det som jag väljer att kalla Internets vildmark. Där, i den tätaste undervegetationen, gömmer sig Internets indianer. Medelålders kvinnor från den svenska landsbygden som gör fantastiska hemsidor. Vi kommer nu att möta dem. En efter en.

Och så: klipp från riktigt hemska hemsidor, med animerade änglar, blinkade bakgrunder, gräsliga typsnitt. Oj! Eller ha, ha, ha! Eller både och, kanske…?

Jag fnissade, men ville se mer, veta mer. Jag älskar själv den svenska tanten, och eftersom jag vuxit upp på den svenska landsbygden så har jag träffat en och annan under åren. Att koppla samman medelålders kvinnor med hemsnickrade hemsidor… ja, efter några sekunders övervägande kändes det helt logiskt. Hela Sverige är fullt av glada nätanvändare, gruppen äldre kvinnor ökar mest när det gäller internetanvändning, och de flesta av dem tycker att sådant som blinkar är fint. Letar man hotell på mindre ort, eller marsvinsuppfödare, eller texter till snapsvisor så stöter man garanterat på liknande sidor.

Albin Werle, då? Vem sjutton är det? Jag citerar ur Stefan Zachrissons intervju:
”Jag är en konstnär som arbetar med att utforska geografi och arkitektur i immateriella rum. Det jag undersöker just nu är drömmar. Bland annat ritar jag kartor och planritningar över de platser och byggnader jag besöker när jag sover. Tidigare har jag undersökt internet.”

Knasigt. Men intressant. Eftersom jag nyligen läst ut ”Extremt högt och otroligt nära” av Jonathan Safran Foer drog jag genast en rad paralleller till den 10-årige huvudpersonen Oskar Schell, som har makalös fantasi och huvudet fullt av uppfinningar.

Jodå, jag kollade hela den halvtimmeslånga presentationen ”En världsomsegling under internet” filmad på Lava också. Se där. Planlöst surfande, och plötsligt har jag lyssnat på ett helt föredrag hållet av en för mig helt okänd människa. Och Albin Werle visar sig vara allt annat än högtravande. Han är en entusiastisk ung man som pratar snabbt, skrattar ofta, är intressant, rolig, och presenterar oväntade tankar… som ändå är logiska, på något märkligt sätt. Det bästa är att han inte ironiserar, utan verkar seriös i det han gör (tack för det – vi orkar inte med fler osäkra ironiska män som angriper sin omvärld). Jag tror verkligen att han tycker att dessa kvinnors hemsidor är fantastiska. Och vem bestämmer egentligen vad som är fult eller fint?

Än så länge finns bara en trailer för ”Till Internets mittpunkt”. Nu har Werle tydligen gått ifrån tanken på att göra en film, och planerar i stället att skapa en utställning på temat. Film eller utställning – jag kan inte vänta!


Se Vonni’s hemsida, ett av exemplen i trailern. Fint eller fult –
du bestämmer.

Läs mer om Albin Werle

One thought on “Screen: Albin Werle och Internets vildmark

  1. Ping: Besökarna fyller 1 år! | B E S Ö K A R N A

Kommentera

