Saker och ting som jag har missat

Bland de tusentals saker som jag är medveten att jag har missat och de åter tusen som jag inte ens vet finns Magdalena Nordins Making the video” som visades vid Supermarket 2012. Och jag missade den.

Filmen är en berättelse om konstnärslivet, den följer ett klassiskt berättelseformat, med logisk börjar och slut. Den är tekniskt bra, berättelsen logisk och först och främst belyser den konstnärens liv från den icke så glamorösa sidan – för att kunna göra konst, måste man tjäna sitt levebröd, oftast genom att ta hand om andras skit.

Magdalena Nordin, alias Lena Gerner gick ut efter att ha tagit en Mastersexamen från Konstfack 2009 och har därefter jobbat med bl.a. video och performance.  Hon deltog i den senaste Supermarket Art Fair 2012.

Hon med sina senaste videoverk är ett levande bevis för att Arthur Dantos konstdefinition ”Artworld” fungerar – detta förklarar dock inte varför Nordin inte har fått den publicitet som hon förtjänar.

http://estetika.ff.cuni.cz/files/Danto.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=mxPWTP-4Urk&feature=player_embedded
http://www.magdalenanordin.se/blog/

Ilkka T

Kommentera

