”The act is the beauty, the beauty is the act”

Det måste vara rebellen i mig som lockas av graffitikulturen. När man klickat sig fram till Kulturhuset Screen (Kulturhusets digitala konstgalleri), kan man läsa att verken av Akay, Made och Brad Downey ”är dokumentationer av illegala aktioner, där såväl uttalade som outtalade regler i det offentliga rummet synliggörs och ifrågasätts”.

Sitter som hypnotiserad på Akays hemsida och kollar in foton på det han gjort genom åren.  Vad är akayism? Jag gissar att det är att tänka vad du vill, att göra vad du vill, att inte gå i andras ledband och att våga uttrycka det, så att andra inspireras av det. Att beröra. Att röra om. Att röra. Att peka finger åt alla som står i din väg och bara göra. Att ifrågasätta det befintliga, att kliva utanför ramar och stå emot normföljandet är för mig konst som berör, och en sådan inställning till livet levandegör också den konst man utför.

På Streetsmartutställningen distraheras jag av att Akays videokonst exponeras på en alltför öppen yta, och en stor fördel med Screen (Kulturhusets digitala konstgalleri) är att jag kan sitta framför datorn hemma och se, och se om och se om, verken som jag gillar, som jag inte riktigt kan få ro att ta till mig när jag går runt i det fysiska galleriet inne på Kulturhuset.

Favoritfilmen är ”The Box”, gjord av Akay och Made – en briljant ”skrattar-bäst-som-skrattar-sist”-film, som dokumenterar en illegal kupp mot Fredells, men i förlängningen hela det begränsande Storebror ser dig-samhället, som bestämt sig för att graffiti inte platsar på offentliga platser. Skruvar lossas från träreglar, placeras i en minutiöst filmad egenhändigt byggd, perfekt kopia, av en ask skruvar från Fredells. Ett kvitto förfalskas och sedan görs ett återköp av de oäkta byggvaruhusskruvarna.

Kan inte låta bli att associera till Dan Wolgers bänkkupp på 90-talet, när han sålde två bänkar på en auktion från en utställning, som han själv skulle delta i. Istället för att ge nåt till utställningen, tog han bänkarna som en konstpolitisk aktion för att väcka debatt om de dåliga konstnärsvillkoren och låga utställararvodena. Sina böter använde han till att köpa in praktiska förnödenheter till ateljén. Jag hoppas att Akay och Made använde sina Fredellspengar till att köpa sprayfärg, skrattandes hela vägen till butiken.

Akays hemsida: http://www.akayism.org/

Om Dan Wolgers bänkstöld: http://www.liljevalchs.se/parlor/banken-som-forsvann/

http://kulturhuset.stockholm.se/-/screen/

Kommentera

