Tankar runt Tom of Finland

Hur finsk är Tom of Finland? Hur stor konst är hans bilder?
Frågorna var många som dök upp i mina tankar under och efter Tom of Finland utställningen vid Kulturhuset i Stockholm. Det var inte första gången jag såg hans bilder.

Den första viktiga upptäckten jag gjorde när jag snabbt blickade Toms bilder i vernissageträngseln var att hans bilder är parafraser över hjältar ur Finska folkloren. De finska hjältarna är fyra och kommer inte från Runeberg eller Topelius (namnen låter inte ens finska). De fyra är timmerflottaren (tukkipoika), soldaten (Rokka från Okänt soldat), Tangosångaren (Olavi Virta) och knivmannen (puukkojunkkari).

I Toms bilder hittade jag snabbt timmerflottaren, som enligt folkloren var en spännande karaktär med sin rotlöshet och vandrarsjäl och han var populär bland kvinnor – så varför inte bland män?

Timmerflottaren

Timmerflottaren

Man kan även se lite av miljön i frågan på bilderna nedan

Timmerflottarmiljön

Timmerflottarmiljön

Timmerflottarmiljön

Timmerflottarmiljön

En annan Finsk hjälte jag hittade var soldaten. I Början av 1900-talet var finska historien pinad av flera krig. För att få folk att tro på framtiden och det egna landets överlevnad behövde man hjältar och dessa skapades av bl.a. arméns propagandaenhet. Dessa tecknade hjältefigurerna var tydliga förebilder till Toms något mera mellanbenentunga motsvarigheter. Fenomenet med propagandabilder var utbrett bland alla nationer som deltog krigen, inte minst den tyska:

Naziestetike

Naziestetiken inom modet har haft sina likheter med gaykulturens motsvarande.

Den finska film-, musik- och litteraturhistorien är fylld av dessa hjältar och Toms parafraserande hjältar hittar säkert sin plats bland de gamla, om de inte redan gjort det.

Hur stor konst är hans bilder?
Toms bilder är tekniskt fint tecknade, men utöver det rätt intressestyrda, så som frimärken, posters, teckningar över specifika intressen som tåg, sport, bilar mm. Inom sin genre är bilderna viktiga och därmed kanske stor konst i sambandet.

En sista fråga som bubblade in i mina tankar, såsom bubblorna i champagnen som bjöds som vernissagedryck: hur känd är han i dagens Finland? Den frågan kan jag endast spekulera om. När jag bodde i Finland var jag inte medveten om honom. Jag stötte på hans bilder i 1990-talets New York. Jag flyttade från Finland i början av 1980-talet och var inte på den tiden tillräckligt gammal eller världsvan – jag hade inte ens sett pornografi innan jag fick jobbet på ett tidningstryckeri i Stockholm där det producerades herrtidningar. Finland har alltid varit ett konservativt land när det gäller burleska fenomen eller avvikande beteende. Dagens Finland verkar annorlunda, friare, mera europeiskt – mera okänt för mig.

De viktiga, ovan nämnda, Finska hjältarna behåller vi dock generation efter generation och så skall det vara.

Ilkka T

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s