Stockholms Improvisationsteater gästar Kulturhustaket

Det finns ett gammalt Shakespearecitat från Hamlet som lyder “There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.” Just det känns extra träffande att ta till när det gäller att sammanfatta Stockholms Improvisationsteaters gästspel på Kulturhustaket, Den Improviserade Sommartoppen. Holy macaroni vad duktiga de var! Hur är det möjligt att tänka ut och sjunga en låt som innehåller början, slut, handling, oväntade vändningar, överraskningar och en hel del humor cirka fem sekunder efter att du fått låttiteln? Här – du ska sjunga en chanson som har låttiteln Grå moln i mitt hjärta. Varsågod och sjung! Ok, inga problem!

Jag måste säga att jag är djupt imponerad av improvisationsteater. Förutom det skickliga i att improvisera fram texter till sånger och till teaterstycken så finns det något primalt med improvisationsteater, något burleskt, något urtidsaktigt. Som bungy, du kastar dig ut i det okända och din räddande gummisnodd är din förmåga att improvisera, att läsa publiken, att ge allt.

Det är gott om publik, många har samlats för att bli underhållna. Vi blir ombedda att på små lappar skriva ner låttitlar. Lapparna samlas sedan in och läggs i en stor glasformad cylinder som ställs på scenen. Vid sidan av har de en annan behållare med låtgenre. Efter lite uppvärmande improvisationsteater kommer de igång med själva sjungandet. Först ut, en chanson med titeln Grå moln i mitt hjärta. Helt lysande! Vi skrattar, vi jublar, det är superkul!

Improvisatörerna tävlar inbördes med något invecklade och ceremoniella regler. Jag roar mig att skriva ner låttitlarna, detta sjöngs under kvällen (genre inom parentes):

Ge mig ett liv (sommardepp)

Nakenchock (schlager)

Ingen är som du (ballad)

Jag ser livet genom mobilen (stockholmslåt)

Betalt och klart (singersongwriter)

Längst bak står en dam vid väggen (progglåt)

Släpp mig (RnB)

Efter massor av underbara låtar och mycket skratt och gästspel med Svante Drake samt den underbara återberättelsen av historien med de fyra engelska ladys som firade midsommar i Rimbo (som någon i publiken blev intervjuad om)

landar vi i en vinnarlåt som heter Öronvax (reggae). Diana, som skrev titeln, får komma upp på scen och få blommor. Vinnarlåten framförs traditionsenligt två gånger och jag är inte helt säker på att den andra gången stämde så värst mycket överens med den första. Men men! Stort tack till Stockholms Improvisationsteater för en superkul föreställning!

Kommentera

