Shit snubbar say

Efter en skön kväll på Kulturhustaket beredde vi oss på att gå, jag och de andra. Vi reste oss och tog på oss jackorna, fotbollen på tv hägrade ju. Jag sa till och med ”hej då”. Men fick lov att dröja mig kvar för att kolla in vad det var som fick folk att skratta så.

Solens sista strålar glödde över betongen. En tunn tjej höll i en mikrofon, hon hade på sig långärmad skjorta, lösmustasch och mössa. Enkla attribut, kan tyckas. Men på något sätt förändrade de henne helt. Hon hade lånat det manliga kroppsspråket, tog plats, pratade till publiken på killars vis. Var definitivt en kille, ingen tvekan om det.

Shit, vad roligt! Så tänkte jag. Men inte ha-ha-roligt, utan lite svid i magen på grund av den där genusknorren. Igenkänningsfaktorn som fick skrattet att delvis fastna i halsen. Tjejen gestaltade en snubbe i vardagliga kläder, varken hipp eller särskild cool, men ändå på killars vis lite självgod och inte så lite kaxig…

Foto: Ulf Bengtsson

Bianca Kronlöf som Snubben. Jag vet nu att filmerna gått varma på Youtube hela våren (jag har på något märkligt sätt lyckats missa detta – förlåt! – men de senaste dygnen har jag överkompenserat genom att på de nyfrälstas vis se allt material ett otal gånger, och läsa allt jag kan komma över om Bianca/Snubben).

Alla har vi någon gång träffat en snubbe. En vit heterokille, normen för alla män (tror han själv), en snubbe som inte menar något illa, som tror att han kan prata med kvinnor, som tycker saker om invandrare och feminister, som generaliserar och trampar i klaveret hela tiden. Som är pinsam och rolig och pinsam igen.

Ja. Naturligtvis blev jag kvar på Kulturhustaket. Kunde inte gå när jag fick se något som berörde så. Vid första anblicken lättsmält humor, men ju längre minuterna tickade, desto mer påverkad blev jag. Fick lov att se mig omkring; publiken bestod mestadels av unga tjejer, men där fanns också killar, och både äldre män och kvinnor. Alla skrattade. Av vilken anledning? Bianca/Snubben fick mig att fundera över normer och könsroller, stereotyper och vardagliga situationer. De mönster som finns överallt.

Fick en flashback till en maskerad jag var på för ett antal år sedan:
Alla män var utklädda till kvinnor och vi kvinnor var utklädda till män. Trots att killarna njöt av att svassa omkring i klackar och klänning och överdriva det mesta, så var det ändå vi tjejer som genomgick den största förvandlingen.
Vi blev nämligen riktiga svin.

Trots att vi kanske var tio-femton stycken och de utklädda killarna minst femtio så var det vi som tog mest plats. Kaxade, var högljudda och nedlåtande, kommenterade tjejernas/killarnas utseende, nöp i rumpan och tafsade. När (kill)bandet spelade skrek vi ”visa pattarna” eller ”ni spelar ju bra för att vara tjejer”. Allt som vi och våra kompisar någonsin hade utsatts för av killar förvandlade vi nu till en enda killstereotyp som slog tillbaka, helt utan nyanser. En kollektiv och ganska barnslig hämnd på hela det manliga släktet. Men fan vad kul vi hade!

Därför förstår jag hela Snubben-grejen. Humor är ett starkare vapen än bara ilska, och Bianca Kronlöf gör något mycket smartare än att bara bli ännu en arg feminist. Oavsett anledning så sprids Snubben på nätet och i verkligheten, för att killar och tjejer helt enkelt tycker att det är kul. Själv lämnar jag Kulturhustaket, upprymd och stärkt. Och tänker att framtidens stand up-humor kanske äntligen förpassar snubbar som Lennie Norman till medeltiden där de hör hemma.

Ett av många Snubben-klipp ser du här: 
Shit snubbar say to mig and mina tjejkompisar

Tack till Ulf Bengtsson som lät mig låna hans bild.
Och en sak till. Glöm inte att besöka Kulturhustaket i sommar!

Kommentera

