Svensk Hiphop – en hyllning

Det dånar tunga beats ut på gatan redan 30 meter innan Lavas dörrar är nådda. Innanför är det redan köbildning till lördagkvällens vernissage – uppenbarligen är det många som älskar svensk hiphop. Det är soundcheck får vi veta, så vi väntar tålmodigt vidare. Och så slås dörrarna upp och konstnären själv står storleendes och hälsar alla välkomna.

I Svensk Hiphop – en hyllning(16/6-22/7-12) förenar Pär Öhman/SlumpArt sin kärlek för svensk hiphop och att uttrycka sig konstnärligt, i en snygg porträttutställning med några av Sveriges största och bästa hiphopartister.

Pär Öhman/SlumpArt. Vernissage ”Svensk Hiphop – en hyllning” 16/6-22/7-12, Lava

Det var tänkt att bli ett 20-tal porträtt, men glädjen inför den annalkande utställningen måste ha gett honom överskottsenergi, för det landade på ett 30-tal istället. Och de är väl värda att titta på. Inne på Lava pumpar både gammal och ny musik med Latin Kings, Adam Tensta, Labyrint och en massa annan Öhmansk favoritmusik (gissar jag), vilket är både logiskt, med tanke på temat, och väldigt effektfullt, med tanke på att rösterna faktiskt har sina ansikten upphängda runtomkring besökarna. På ovanvåningens utställningsyta rullar en film på en tv-skärm, där Öhman filmat sig själv in action när han gör ett porträtt. Jag imponeras alltid av människor som hittar sin passion och följer den och det är uppenbart att denne estetiskt lagde juridikstuderande har hittat sin.

Porträtten är gjorda med sprayfärg, screentryck och stenciler som Pär Öhman skapar för hand med hjälp av skalpell. De är lika i utförandet, men ändå individuella, vilket ger både en tydlig enhetlighet, men också särprägel. Och självklart fastnar jag habegärligt framför mina egna favoriter och fantiserar om att klä mitt hem med dem.

Tavlorna är dessvärre för dyra för mig, så jag gläds åt de billiga sceentrycken på papper för 20 kr, som jag varsamt tar hem för att pryda min vägg med. Lite senare på kvällen ska det bli liveakter kvällen till ära, men jag åker hem med Timbuktu, Promoe och Mohammed Ali i lurarna och hoppas att de och de andra avbildade känner sig hedrade av kärleksförklaringen från den hiphopälskande konstnären. Kanske till och med älskar hans stil, precis som jag själv gör. Vernissage "Svensk Hiphop - en hyllning"

”Svensk Hiphop – en hyllning”

Älskar din stil – Petter feat.Timbuktu

http://www.slumpart.se/

http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/20111/Lava/Svensk-hiphop—en-hyllning/

2 thoughts on “Svensk Hiphop – en hyllning

  1. Ping: Graffitin är död, länge leve graffitin! | B E S Ö K A R N A

  2. Ping: Besökarna fyller 1 år! | B E S Ö K A R N A

Kommentera

