Awolnation på Kulturhustaket

Jag beger mig till Kulturhustaket för konsert med Awolnation, ett amerikanskt band som enligt uppgift ska spela någon sorts elektronisk musik. Väl uppe på taket ser jag scenen där det hänger fyra röda skynken med olika symboler på och får en flashback till Depeche Mode’s konsert på Isstadion 1988 med liknande röda skynken + symboler (släggan och megafonen återfinns också på olika DM-omslag). Dessa var i sin tur inspirerade av de propagandaskynken som fanns i Tyskland under andra världskriget. Men när bandet drar igång så låter det inte som synthmusik utan istället som rätt hård rock med vissa syntetiska inslag, intressant.

I Metro samma dag läste jag om sångaren Aaron Bruno (vars mamma kommer från Sverige) att han var orolig att det inte skulle komma några människor, men oron är obefogad, här är det fullt med folk! Många ungdomar står och dricker öl, men jag känner att det är lite kyligt och beställer en kaffe istället. Awolnation har endast hunnit ge ut skivan Megalithic Symphony men publiken tycks känna igen alla låtar, särskilt singeln Sail som får en av kvällens bästa mottagande. Aaron Bruno hoppar och skuttar och får publiken att först sätta sig ner för att sedan hoppa upp och ner, det är bra publikkontakt.

Det är en fin försommarkväll med solen som sänker sig bland hustaken, alla verkar ha roligt, det är en skön och avslappnad stämning. Om det här bandet skulle bli stadiumstora i framtiden så är det kul att ha sett dem i en såhär intim och intensiv spelning och att kunna säga ”jag var där”…

/Peter Schaub

Kommentera

