Vad är en Besökare?

Jag har fått frågan flera gånger. ”Vilka är ni egentligen?” Och så följdfrågorna: ”Jobbar ni med det här? Bestämmer någon vad ni ska skriva om?”

Det bästa vore kanske att låta bli att svara. Det är alltid coolare att vara lite mystisk och hemlig. Och för den som undrar kan vi ju alltid hänvisa till webbeskrivningen som säger att detta är en blogg som riktar en nyfiken kikare och ett kritiskt öga mot verksamheten och innehållet i Kulturhuset i Stockholm.

Vackra ord. Och egentligen tycker jag inte att man behöver säga mer än så.
Men nyligen har jag gått tillbaka och läst tidigare publicerade inlägg, och återigen blivit glad över hur mycket inspirerande och kvalitativa texter om kultur som ryms inom det här forumet. Hur ni uppmärksammat både högt och lågt och fått åtminstone mig att vilja läsa mer.

Besökarna-bloggen startade i september 2011, själv kom jag med i november. Och jag kan faktiskt inte svara på hur många vi är just nu. Besökare har kommit och gått men texterna lever kvar.

Vad jag vet är följande:
Vi är en löst sammansatt grupp människor i olika åldrar. Vi har olika yrken (eller studerar) och gör det här på vår fritid – inte för att vi har så mycket av den varan, utan för att vi på ett eller annat sätt tycker att detta är roligt. Eller viktigt. Vi känner mest varandra genom de texter vi producerat och drivkrafter och intressen skiljer sig definitivt åt. Några av oss har mötts, andra är främlingar vi bara känner till namnet. Det finns ingen agenda. Och nej, vi skriver inte på uppdrag. Vi kan absolut recensera, men vi behöver inte älska eller höja till skyarna om det inte är befogat. Det fina med att vara en Besökare är att man får skriva och tycka lite som man vill och då tror jag så här: gemensamt för oss alla är att vi tycker om att uttrycka oss. Och att vi tycker om kultur. Sedan har vi säkert olika anledningar till att göra detta, och där slutar jag spekulera och övergår till mig själv.

Jag tror att hela grejen med Besökarna handlar om perspektiv och frihet. Bilden av Kulturhuset blir bättre med många olika röster. Fint eller fult, spännande eller trivialt, vardagliga möten eller ett slutsålt evenemang. Det är roligt att peka på bredden, eller att skriva med en ny infallsvinkel. Som bonus har jag själv blivit en duktigare Kulturhusbesökare som faktiskt kommer iväg på evenemang jag kanske aldrig skulle ha varit på annars.

Ett tack till alla er Besökare som uppmärksammat, fotat, gått på konserter och evenemang, blundat och upplevt, blivit upprörda eller berörda. Som varit personliga och lämnat ut er själva. Jag har ingen aning om hur eller varför ni hamnade här – och ni behöver inte berätta –  det räcker för mig att ni fortsätter skriva, rapportera och sprida den här bloggen! (Ja, det här blev en hyllning, men hyllningar behövs ibland).

Om någon skulle fråga mig varför jag började skriva för Besökarna har jag två svar.
Det ena är riktigt högtravande och lyder: jag vill sprida kulturen.
Det mer vardagliga (och minst lika sanna): jag tyckte att det lät som en kul grej.

Välj själva. Inget är fel.

3 thoughts on “Vad är en Besökare?

  1. Ping: Redaktionsmöte på Taket | B E S Ö K A R N A

  2. Ping: Besökarna fyller 1 år! | B E S Ö K A R N A

Kommentera

