Kör för alla – Caroline af Ugglas med Sveriges största kör intar Sergels torg!

Det är Sveriges nationaldag och vad passar bättre än att bege sig till Kulturhuset? Det skulle möjligen vara att åka ut till Skansen, men det är för långt bort. Det får bli plattan kl 16, då Caroline af Ugglas ska underhålla med Kör för alla – Sveriges största kör. Ska bli kul!

Är inte körsjungande ett av de vanligaste inslagen i svensk kultur? Jag tror nästan det, eller såhär: jag tror att körsjungande är ett av de vanligaste sätten att få utlopp för sina egna kulturella behov. Ett sätt att ge utlopp för sin egen kreativitet, ett sätt att känna gemenskap med andra i något som för ett kulturarv vidare. Därför känns det ganska passande att på nationaldagen ta del av ett fenomen som är ganska utmärkande för Sverige.

Jag inleder med att försöka få lite översiktsbilder från Kulturhustaket, men ett ordentligt räcke hindrar mig från att hänga mig ut över takkanten.

Nåväl – det är nog för allas bästa. Jag tar en snabb americano i caféet och skyndar sedan snabbt ner till plattan där kören håller på att sjunga upp sig.

Den stora kören och Caroline själv är på strålande humör och de verkar ha ganska kul under uppsjungningen. Caroline studsar upp och ner på den lilla förhöjda dirigentplatsen och flirtar friskt med körmedlemmarna. Det är mest kvinnor, men här och var ser jag små manliga enklaver. Kompbandet är dock bara män. Jag tänkte låta bilderna tala för sig, här kommer ett sammandrag:

Musiken då? Well, det var kanske inte världens bästa förutsättningar, och jag tror inte heller att större automatiskt innebär bättre. Det var helt ok! Men som upplevelse, och att stå precis framför kören och känna pulsen, det var riktigt maffigt.

Kommentera

