Kulturhusets digitala konstgalleri Screen fortsätter med anarkistinslag

Sparvnästet ”Join Us”

Kulturhusets digitala konstgalleri Screen fortsätter med anarkistinslag.

http://kulturhuset.stockholm.se/-/screen/Sparvnastet/

Den sympatiska småfilmen ”Join Us”, trots den aning pipiga, pedagogiska berättarrösten – eller kanske p.g.a. den – greppar tag i mig redan i början. Jag kände motstånd att börja titta på filmen just beroende på sammanhanget ” hacking”: det väcker tankar om några som stjäl mina bankuppgifter (jag har dock inte så mycket pengar) eller dylikt.  Man kan uttrycka detta med andra ord:” Hacking handlar om att frigöra, öppna och få tillgång till information i olika former”.

Hur det nu må vara med hacking, så är filmen ”Join Us” en behaglig film att titta på, den har en spänning som får mig att se det från början till slut, det sker inte per automatik hos mig när det gäller kortfilmer. Filmen är en intressant version av vår kommunikationshistoria, hur man gjorde tidigare och vart har man kommit. Filmen lyfter även upp de evigt aktuella frågorna om frihet och ansvar, rättigheter och skyldigheter och inte minst blir man påmind om den skenbara paranoian ”Big Brother Is Watching You!”

Ilkka Timonen

———————————————————————————————-

Tuupovaarasta – från Tuupovaara, Finland

Jag fick möjlighet att bo i ett konstnärsresidens i Norra-Karelen, östra Finland. Jag ska bo här under maj och skriva om konstfotografi för mina studier vid Linköpings universitet.
Rent fysiskt är det omöjligt för mig att besöka Kulturhuset under tiden, men jag tänkte ta en titt på husets digitala konstgalleri Screen.

DS

One thought on “Kulturhusets digitala konstgalleri Screen fortsätter med anarkistinslag

  1. Ping: Kirjoittamista | Päiväkirja

Kommentera

