Oplanerat stopp vid skräckhyllan

Det finns affärer där man vet att produkterna är bra till rimliga priser, man kan se det med sina egna ögon, men man går runt och hittar inte riktigt det man vill ha, allting är lite för stort eller snett eller fel storlek eller färg, eller finns den inte i stål i stället för i trä? Man orkar inte riktigt, och så slutar det med att man vänder om och går ut därifrån med en obestämbar känsla av missnöje.

Sedan finns det de där ställena där allt klickar. Man hittar roliga, vackra, inspirerande saker. Personalen är hjälpsam men alldeles lagom, och man får bläddra/titta/känna/prova ifred, och man känner sig omotiverat glad över något som inte går att sätta fingret på. För innerst inne vet man ju att grundprodukten är densamma. Att det bara är presentationen som skiljer dem åt.

Biblioteket Plattan är ett sådant ställe. Fast det ser oansenligt ut, fast det inte är särskilt stort, och fast det kan vara lite bullrigt så är det extremt inbjudande. Kvalitet snarare än kvantitet. Någon har tänkt till, det är skapat för mig, besökaren, och det bästa av allt är att jag tror att de som har planerat den här kategoriseringen har haft riktigt roligt. Kult, poesi, deckare, essäer, science fiction, queer, erotik, roligt, fantasy… Slagkraftigt och säljande, inspirerande och totalt omöjligt. För vem bestämmer om ”Liftarens guide till galaxen” ska stå under fantasy, science fiction eller roligt?

Idag fastnar jag vid SKRÄCK. Helt oplanerat och bara för att jag råkar få syn på ett svartvitt omslag med något som liknar ett grynigt förbrytarfotografi, jag måste ta upp boken eftersom jag inte riktigt förstår vad det är jag ser. Författarnamnet Peter William Blatty i rött är bekant, men titeln ”Den besatta”… Nej, det ringer inga klockor. Jag kollar utgivningsår och originaltitel och förstår att exemplaret hemma i min bokhylla heter ”Exorcisten” och nu har jag redan börjat bläddra, läser flera sidor, sugs in i både berättelsen och mina egna ungdomsår, minns filmen med Linda Blair som skrämde skiten ur oss, hur vi alla stod utanför biografen och huttrade utan att någon riktigt vågade gå hem.

”Det är så man kräks. Det är helt spritt fittande spygalet.”

Så står det på sidan 27. Icke-moderniserade 70-talsöversättningar – don’t you just love them? Jag skrattar lite för mig själv, men reagerade förmodligen inte alls när jag som ung läste detta. Översättningen är lika mycket ett tidsdokument som boken i sig. På den tiden skulle svenska böcker ha svenska titlar, detta var dessutom innan filmen släpptes på våra biografer, alltså fick Blattys ”The Exorcist” heta ”Den besatta” på svenska. Helt logiskt.

Jag står och läser i gott och väl tjugo minuter. Blir otroligt sugen på att åter ta mig an mitt eget exemplar som jag säkert inte läst på över tjugo år. Älskar det här; när en spontan handling sätter igång en kedja av tankar och aktioner; jag vet att jag kommer att googla både på William Peter Blatty och Exorcisten när jag kommer hem. Läsa boken igen och ta reda på mer om hur den mottogs när den kom. Och vad hände egentligen med Linda Blair?

Dagens djupdykning ner i 70-talet är en oväntad gåva, något jag inte hade förväntat mig. Helt gratis, och bättre än terapi. Jag har helt glömt bort tiden och all stress är som bortblåst. Precis när jag ska gå kastar jag en blick på hyllan bredvid. Får syn på titeln ”En sexgalnings guide till Stockholm” av Papageno Pusjkin. Oj! Vill stanna, men måste faktiskt vidare. Avdelningen EROTIK får bli nästa gång.

Linda Blair då?
Jo, jag googlade förstås när jag kom hem. Fick veta att hon har numera har ett eget klädmärke, är vegan och djupt engagerad i djurskyddsarbete med sin organisation The Linda Blair WorldHeart Foundation.

One thought on “Oplanerat stopp vid skräckhyllan

Kommentera

