Marina Abramović på BORTOM TID – INTERNATIONELL VIDEOKONST NU

Igår åkte jag till stan under den tid som jag gillar allra bäst, när de flesta redan åkt hem från jobbet. Då känns allt mer avslappnat och det finns mycket mer plats att röra sig och titta runt och njuta av allt som kan ses.

Jag gick till Kulturhuset och atmosfären där inne var precis som ute: lite folk, mycket plats. Och mycket sol från de stora fönstren.  Jag gick upp till plan 5 och det kändes nästan som om hela våningsplanet var till bara för mig. Allt var lugnt och skönt.

Image

Jag tittade på BORTOM TID – INTERNATIONELL VIDEOKONST NU, en fin samling av olika arbeten på temat videokonst. Och där fick jag ”träffa” henne igen: Marina Abramović. Jag såg Balcan Erotic Epic i Milano för flera år sedan och jag tyckte omedelbart om Marinas fysiska konstnärskap.

Hennes verk så starka och fascinerande, ibland nästan outhärdliga.På BORTOM TID visas Marinas Kitchen – Holding Milk, en uppsättning av videor som spelats in i Spanien, i ett övergivet  kök (med en extraordinär arkitektonisk utformning, uppfört under Francoregimen), i ett stort kloster.

Kitchen är en hyllning till Sankta Teresa av Avila (som i sina skrifter berättar om en upplevelse av mystisk levitation i köket),  men det är framför allt ett självbiografiskt arbete: Marina sade en gång: ”I min barndom var min farmors kök min världs centrum: alla historier berättades i köket, alla livsråd fick jag i köket och alla spådomar i kopparna med svart kaffe ägde rum i köket, så det var verkligen världens centrum, alla mina bästa minnen kommer därifrån.”

Image
Kvinnan som vi ser i videon är Marina själv, som alltid i hennes verk.

Marinas svarta och strama klänning mot det glödande köket, alldeles vitt, bildar en stark kontrast och  hennes händer som håller mjölkkoppen blir ett magnetiskt centrum som fångar ögat och drar åskådaren in i den overkliga atmosfären. I alla fall var det som hände med mig.

Jag kommer säkert att titta på utställningen (åtminstone) en gång till, men just nu är jag glad att istället för en blandning av olika uttryck, bär jag i minnet en kristallklar bild av Kitchen – Holding Milk….

Kommentera

