Palle Torsson: ”Free Fall”

Tuupovaarasta – från Tuupovaara, Finland

Jag fick möjlighet att bo i ett konstnärsresidens i Norra-Karelen, östra Finland. Jag ska bo här under maj och skriva om konstfotografi för mina studier vid Linköpings universitet.

Rent fysiskt är det omöjligt för mig att besöka Kulturhuset under tiden, men jag tänkte ta en titt på husets digitala konstgalleri Screen.

Palle Torsson: ”Free Fall” I Screen 7 maj–2 juli:
Palle är en konstnär med ett undantag: ”Jag vill inte kalla mig för konstnär om det betyder att jag måste bli till genom det hela tiden, det är tråkigt, osant och farligt”.
Han blev känd för sin video ” Pippi Examples” från år 2001. En film som sägs vara utrotad till sista kopian av konstnären, efter att SF anklagade honom för upphovsrättsintrång.
Efter detta har Torsson varit motståndare för upphovsrätten.

Torssons video ”Free Fall” är en i serien av modifierade dataspel. Den första kom till när den dåvarande konststudenten Palle Torsson och hans kollega Tobias Bernstrup hackade dataspelet ”Duke Nukem 3D” och därefter framställde videon ”Museum Meltdown”. Tydlig inspirationskälla var spelet ”Doom”.
”Free Fall” är en modifierad 3D-animation av ytterligare ett spel, ”Half Life 2”. Filmen är en fyra minuter lång digital vandring genom spelet, med kostymklädda figurer flygande framför en som enda sällskap. Filmen tar slut vid en återvändsgränd, där figurerna kolliderar mot en stängd lucka och dör (Death by The End).

Filmen är, i sitt sammanhang och sin genre, lätt mål för olika innehållsmässiga symboltolkningar. Du kan läsa en av dem på Screensidan http://kulturhuset.stockholm.se/-/screen/Palle-Torsson-Free-fall/, där du även kan se filmen.

Filmen är behaglig att se just genom att man slipper spela spelet, men samtidigt tar den bort själva idén och spänningen i spelet – att spela. Filmen är spännande på samma sätt, som det är när man följer spelet bakom spelaren axel och vill spela själv.

Nostalgi poäng 100 % plus.

Läs mera om Palle på http://copyriot.se/2011/01/09/kontrasterande-kopieringskaraktarer-i-konstnaren/ och om Pippi på http://sv.wikipedia.org/wiki/Pippi_Examples .

Ilkka T

One thought on “Palle Torsson: ”Free Fall”

  1. Ping: Uusi päivä – Joen Loka | Päiväkirja

Kommentera

