Loopcam

I slutet av 1990-talet jobbade jag med webbdesign. Det var det hetaste man kunde göra: överskott med pengar i rörelse, vilda slösaktiga fest och långa arbetsdagar, -kvällar och – nätter. Det var då jag för första gången blev bekant med att göra gif-animationer. På den tiden gjordes animationerna i Photoshop, som just då var uppe i version 4.0. Det var roligt.

Lika roligt är det fortfarande, fast betydligt enklare, märkte jag när jag besökte Screen, Kulturhusets nya digitala konstgalleri. Där man enkelt kan göra sina egna gif-animationer med hjälp av Kulturhusets samarbete med Loopcam, som är en enkel, gratis Iphone-app för gif-animation.

Prova! Du hittar instruktioner och inspiration på sidan http://kulturhuset.stockholm.se/-/screen/Loopcam/

Jag gjorde en egen test för att fira påskensbortgång:

Glad - påsk är över!

Ilkka T

Kommentera

