Hot Chelle Rae på Kulturhuset

De senaste veckorna har jag i det närmaste lyssnat konstant på Hot Chelle Rae. Det började med att jag såg spelningen i Kulturhusets schema, sedan lyssnade jag på några av deras låter på Spotify och sedan var jag fast. Riktigt tokfast! Det är lite Oasis över Hot Chelle Rae, fast betydligt mer polerad. Snabb, intensiv, hård och melodiös rock, fast i popform. Love it. Jag kommer dit strax efter sju och ställer mig längst bak, bakom ett par hundra grymt taggade ungdomar som köat sedan i eftermiddags. Detta ska bli kul!

Men först ett förband! Det Borlängebaserade och ganska experimentella electropopbandet LCTRISC (d v s ”elektrisk”) Adam Jonsson och Oskar Linnaeus, värmer upp med ett gäng låter.

Vi får lyssna på bland annat Sunbird, Can I Have Your Card?, Champagne och Eat Your Own Head. Helt ok. Lite för experimentellt och lite för mycket Kraftwerkkänsla kan jag tycka, men Sunbird gillade jag. Härligt med de svepande melodierna – lite flowerpower i electroform vilket förstärks av Adams ganska utsvängda brallor.

Sedan – Hello Sweden!!! Ryan Follesé, Nash Overstreet, Ian Keagy och lillbrorsan Jamie Follesé springer in på scenen och drar igång med Beautiful Freaks. Så bra, sådan kontroll! Mitt fotopass ger mig tillträde till diket och känslan av att ha bandet precis framför och ett par hundra skrikande fans precis bakom är helt pulserande. Jag fumlar lite med kameran, testar olika slutartider – först 40, sedan 60. Vågar inte gå högre med risk för kornighet i bilderna. Efteråt ser jag att 60 var bäst.

Efter Beautiful Freaks kommer Tonight Tonight, bandets mest kända låt hittills som peakade på en sjundeplacering på amerikanska Billboard Hot 100 i juli 2011. Därefter Downtown Girl, I Like To Dance, Teenage Dream, Keep You With Me och Honestly, där Ryan skämtar ganska friskt med publiken – låten vara lite självupplevt. Efter dessa låtar växlar bandet över till två mer balladliknande låtar, The Only One och Why Don’t You Love Me. Riktigt mäktigt.

Mitt i allt börjar Ryan och Nash berätta om hur det var på den gamla onda tiden då de inte hade en dollar över (nåja) och spelade på barer och inte hade kommit igång med sin egen musik ännu. Då var Weezer de stora idolena. Lite som tribut spelar de därför en av Weezers låtar.

Mitt i allt får vi också höra vad det var som först förde ihop Ryan och Nash – att de var totalt anti-EMO. Ryan noterar att ”EMO handlar om att ha luggen över ögat och ta typ 200 bilder på sig själv och sedan lägga ut dem – och var skulle du lägga ut dem? Myspace!” Detta verkar publiken tycka är kul – och speciellt bandet också! Fast jag antar att en hel del i publiken var EMO för inte allt för länge sedan. Men livet går vidare, du utvecklas och tur är väl det.

Mer låtar – underbara Bleed och lika sköna Forever Unstoppable, sedan är det en låt kvar – I Like It Like That. I like Like That är lite speciell – mitt i allt kommer ett rapparti, vilket bryter av mot Hot Chelle Raes andra låtar. Men på något sätt passar det definitivt in – och något säger mig att vi kommer att få se mer av sådana inslag i bandets musik.

Vilka ska då ta hand om detta parti? Några från publiken såklart! Fyra synnerligen glada tjejer hämtas upp från första raden och utrustas med keps och solbrillor värdiga en fullfjädrad rappare.

Det går faktiskt mycket bra – de kunde texten utantill. Men det är lite oordning på slutet, så det blir väl ingen riktig styr på låten.

En av tjejerna sätter upp brillorna i håret – Ryan är där och tar ner dem. Ska man vara riktig rappare ska man ha brillorna på sig!

Mitt egentliga uppdrag under konserten var att fotografera, så jag tar väl en drygt 600 bilder allt som allt. Först längt bak, sedan från diket, sedan från sidan och slutligen från balkongen. Skjuter med min älskade 17-55-lins. Lite kort ibland, men den räcker. Nick Brandt menade t ex att de bästa porträttbilderna tar du med en kortare lins. Många i publiken tar också bilder och en del verkar filma med mobilen.

Men plötsligt ser jag någon som har med sig en iPad! Först vaknar 1800-talsmänniskan i mig till liv – Holy Macaroni vad  oansvarigt att släpa en så dyr pryl till konserten, tänk om du tappar den! Men sedan tycker jag nog att det är ganska coolt. Ta med sig iPaden till konserten – det är så man gör såklart!

Efter stående applåder och en inropning med extranummer är det slut. Hot Chelle Rae lämnar scenen och många i publiken lämnar Kulturhuset. Men jag och ett stort antal stannar kvar, för efter ett tag kommer de ut och signerar autografer till alla som vill ha.

Många vill bli fotade med bandmedlemmarna och många vill även få en kram. ”Can I have a hug?” hör jag till höger och vänster. Kramar utdelas frikostigt. Kul att de är så totalt odiviga! Funderar själv på att gå fram och be om en kram men, nja, kanske inte.

Vakterna börjar köra iväg oss och en del samlas utanför, det blir kanske efterfest någonstans. Men jag har fått mitt, det är dags att åka hem och börja bildredigera och tänka på morgondagen.

Vad är det då som gör att Hot Chelle Rae är så spännande? Vad är det som gör att jag lyssnat på dem varje dag i över tre veckor? För mig handlar det först och främst om musiken: det är tempo, det är melodi, det är inget mjäkigt, det är välbyggt. Jag gillar detta – och gilla då version oldschool. Men sedan handlar mycket av intresset för bandet om deras texter – det är här och nu, det berör, det är 00-tal, texterna är i stort sett totalt klichébefriade. Mycket bra. Det var ett tag sedan jag var på konsert, senast tror jag att det var George Michael i Globen. Visst, det är ganska mäktigt att sitta uppe på läktaren med flera tusen andra. Men det här var precis lika roligt – det lilla formatet, helt annan kontakt med bandet. Superkul!

2 thoughts on “Hot Chelle Rae på Kulturhuset

  1. Underbart inlägg. Är det okej om jag lånar bilder till min blogg (uppger såklart källa)? Jag och mina 3 vänner köade faktiskt från halv 8 på morgonen. Så värt. Är med på några bilder också, jättehärligt & kul att ha 😀

Kommentera

