Högläsning på Biblioteket Plattan

Högläsning på Bibliotek Plattan, 29 mars kl. 14.
Med texter inspirerade av Kristiina Kolehmainen.

 

Jag är en halvtimme tidig till dagens högläsning, dröjer mig kvar på Sergels torg.  En trumpet, gröna tidningsutdelare, tuffa poliser med hårda nypor, en man som skriker ”Låt mig vara”, stressade regnrockar sneglar över axeln, duvgrå råttor med vingar pickar envetet mellan fimpar och bortslängda pappersmuggar. En liten flicka blåser såpbubblor över Plattan, över det blå och svarta och vita och den disiga torsdagen. Ingången till kulturhuset går för mig alltid via Plattan, Stockholm i miniatyr, förbandet, en antydning, de snabba klippen, det som avgör den sinnesstämning som medföljer in i huset.

Jag sneglar mot biblioteket, tio minuter kvar, inte en människa framför mikrofonstativet än. Sist var jag också först på plats, vi blev fyra som delade den högläsningen, jag undrar hur många det blir denna gång.  Dagen går på tomgång, barnen gråter som vanligt vid barnvagnsparkeringen, jag åker upp och ner i rulltrappor, där är schackspelarna, och cafésittarna, där är utställningarna, affischerna, och allt är kvar på väg ner också. Jag vet inte vad jag ska förvänta mig av den här dagen som aldrig vill vakna. Jag sätter mig tillrätta i sittgruppen, två damer bredvid mig. Så det oundvikliga mikrofonharklandet och det skärande första ljudet, sen kommer de från alla håll, jag tittar mig runt och säkert tjugo till har anslutit.

Pernilla Glaser inleder med en presentation av den nyligen bortgångna Kristiina Kolehmainen, initiativtagare och chef för Serieteket.  Dagens texter är av bibliotekarierna valda med inspiration av och som ett samtal med Kolehmainen.  Vi lyssnar till rösterna, till Sonja Åkesson, Eeva Kilpi, Bodil Malmsten, Maria Wine, Kristina Lugn och många fler. Det finns en koncentration och en närhet i uppläsningen, i blickarna, i det ständigt ökande antalet lyssnare. Texterna flätar samman bilden av en människa, genom ord, genom texter delar hennes nära en stund som högläsningen inbjöd även oss utomstående till. Det är det som är det fina med uppläsningarna, möten i litteraturen, inbromsningen, den trygga rösten och en stund att sitta still. ”Vi började med Kristina Lugn och avslutar med Lugn”, säger bibliotekarien och det är just det svårfångade lugnet som infinner sig där, i biblioteket medan regnet tilltar mot fönsterrutan, Plattan byter rekvisita, till snabba skor och paraplyer, vi är kvar en liten stund till.

/Maria

 

One thought on “Högläsning på Biblioteket Plattan

Kommentera

