H.P. Lovecraft – The Call of Cthulhu

Howard Phillips Lovecraft föddes 1890 i Providence, Rhode Island, verkade inom fantasy- och skräckgenren, och skapade egna myter och mörka universum i sina berättelser. Han var mycket produktiv och tros ha hämtat mycket av sin inspiration från egna mardrömmar. I efterhand har han av kritikerna sågats som en usel författare, och en ren rasist som baserade många av sina verk på skräcken inför det okända (han bodde ett tag i New York och avskydde det mångkulturella samhälle han tvingades möta där). Men trots detta har han nått kultstatus – han anses vara en av 1900-talets mest inflytelserika skräckförfattare – och hans historier lockar ständigt nya läsare.


Helt i linje med detta hyllas H.P. Lovecraft under denna vecka med en egen Stockholmsfestival, där en rad evenemang som högläsning och diskussioner, filmvisningar, quizafton och test av typen ”Är du galen?” äger rum. Några på Kulturhuset, andra på Bio Rio, Bar Brooklyn och Science Fictionbokhandeln.

Jag prickar in onsdagens event vid Biblioteket Plattan där amerikanen Andrew Leman ska läsa ur Lovecrafts mytiska verk ”The Call of Cthulhu”. Två minuter sen skyndar jag in, dyblöt från regnet utanför, och missar precis presentationen av denne Leman. Men ser en ledig plats långt fram och hinner sätta mig ner precis när han harklar sig för att börja.

Andrew Leman är en skicklig berättare. Han kan sin Lovecraft, det märks. Texten är lång och fylld av adjektiv, men han får ur sig varje stavelse välartikulerat och precist, stakar sig knappt en enda gång under de sjuttio minuter han berättar historien om det ohyggliga monstret Cthulhu.

Men ändå. Det vill sig inte riktigt. Magin som jag väntar på, den som uppstår i mötet mellan läsaren och åhöraren… nej, jag får inte till det. I mina öron finns något stressat över Lemans uppläsning, som om han måste attackera orden, verkligen ta sats för att få med hela de långa meningarna i ett enda andetag… Jag tappar koncentrationen. Stör mig på att hans mikrofon är för nära munnen. Undrar varför han inte tar en paus och dricker ur vattenflaskan som står bredvid honom. Retar mig på att någon går förbi med skramlande nycklar, att en mobiltelefon ringer alltför högt, att hissen ligger bara några steg bort och används hela tiden. Undrar varför man inte kunde valt ett bättre och mer avskilt ställe än det här. Och bara det faktum att jag ens funderar över allt detta, analyserar i stället för att bara dras med, gör mig ännu mer stressad.

En läsupplevelse är förstås något subjektivt, och nu börjar jag tänka att det är något fel på mig. Kikar förstulet på de andra åhörarna; de tycks nöjda och verkar lyssna uppmärksamt. Jag kommer direkt från Fotografiska museet där jag precis haft en fantastisk visuell och känslomässig upplevelse, bland få besökare och under tystnad. Kanske var det dumt av mig att försöka klämma in så olika kulturaktiviteter efter varandra. Jag undrar hur lång tid det kan vara kvar. Trettio minuter? Tjugo?

Men så händer något.
Jag vet inte hur eller när. Plötsligt är jag bara där. Kanske är det när Andrews röst skälver till; jag blir häpen och kanske en smula rörd när jag inser att han faktiskt själv är gripen av den berättelse han läser. Att han tror fullt ut på den här texten skriven för nästan åttiofem år sedan. Det forcerade är som bortblåst; nu hör jag inlevelse, och orden går från att bara vara stavelser till att skapa den där magin jag efterlyste. Han läser avspänt och alldeles lagom, och jag är med honom under hela den dramatiska upplösningen där den norske sjömannen flyr på sitt skepp undan döden i form av ett bläckfiskliknande monster. När han slutar kan jag svära på att jag ser en tår i hans ögonvrå. Jag och de övriga åhörarna sitter tysta under flera sekunder, luften har liksom gått ur oss. Sedan kommer applåderna.

Andrew Leman till vänster.

Efteråt blir det en frågestund, den är kort men intensiv, och nu förstår jag varför – Kulturhuset har under tiden vi suttit och lyssnat stängt ner helt, och nu väntar en bister och uniformerad vakt på att köra ut oss och låsa. Så det var inte bara inbillning från min sida. Det fanns en tidsaspekt också.

Några av mina tankar när jag inte kunde koncentrera mig kvarstår dock som relevanta. Som: varför sätter man inte upp ett avskiljande draperi runt hela läshörnan? En rundad upphängning i halvcirkelform som vid behov går att dra för bakom ryggen på åskådarna. Så bra det skulle kunna bli, och så många oönskade ljud som skulle kunna stängas ute.

Efteråt läser jag mig till att Andrew Leman är en av grundarna till H.P. Lovecraft Historical Society, och att han under åren producerat ett mängd litteratur-, film-, teater-, musik- och spelprojekt inom ramarna för detta. Han är också utbildad skådespelare som kom in i H.P. Lovecrafts värld genom rollspel. Ett stort tack till Andrew för att du till sist fångade mitt intresse!

Det återstår fortfarande tre dagar av Stockholms H.P. Lovecraftfestival. Man kan till exempel testa sina Lovecraftkunskaper och vinna fina priser under Bar Brooklyns Quizafton.

Se programmet här
Läs mer om H. P. Lovecraft

2 thoughts on “H.P. Lovecraft – The Call of Cthulhu

  1. Tack för din text Mia!
    Trevligt, men förstås inte oväntat, att Andrew och HPL lyckades gripa dig efter ett tag. Jag förstår dina invändningar. Då jag själv inte ser Bibliotek Plattans scen som optimal, plus en del andra orsaker jag inte tar upp här, kommer jag inte att förlägga några programpunkter till den under höstens upplaga av festivalen. Äger rum kring andra helgen i oktober.
    Med vänlig hälsning,
    Anders Lundgren, Festivalgeneral Stockholms H.P. Lovecraftfestival.

  2. Trevligt med mer festival redan i höst! Blir det då liknande event? Och var/hur kommer ni att annonsera? Har förstått att det finns en inbiten klick fans som har koll, men tycker själv att HPL borde kunna attrahera en bredare och inte lika insatt publik…

Kommentera

