Kulturhusets yta och själ

Jag har kommit och gått – in och ut – genom Kulturhusets dörr. Först in för att hitta en utställning som passar mig och sen ut efter konstaterandet att det inte fanns någonting för mig just då. Detta händer allt oftare – jag förstår, att man inte kan producera kvalitetsutställningar på löpande band. Men ändå. Jag vill skriva om verksamheten i huset och jag ser att många av mina besökare-kollegor har gjort det och gjort det bra. Varför känner jag mig missnöjd med utbudet? Det har varit konstmässan Supermarket – galant! Det finns fortfarande pågående ”Bortom tid – Internationell videokonst nu”-utställning – utmärk utställning.

Skärp dig Timonen, man skall inte välja gnällrollen om man är ensam med den!

Satte mig ner och plockade fram tidningen, så som man gör vid frukostbordet och där stod det! På SvD – och jag garanterar, det var inte jag som hade skrivit artikeln.

”Företagsevent knuffar ut kulturen – Kulturen blir allt mer undanskuffad av företagsevent på Stockholms kulturhus. Under alliansens styre har den kommersiella uthyrningen fördubblats. När blev det borgerlig politik att låta kommunala kulturhus konkurrera ut privata konferensanläggningar?” (SvD kultur: 26 mars 2012 kl 03:00, uppdaterad: 26 mars 2012 kl 15:09 – http://www.svd.se/kultur/foretagsevent-knuffar-ut-kulturen_6951303.svd ).

Kulturhuset har – enligt SvD – blivit delvis Eventhuset Stockholm.
Vilket genialt drag från Kulturhuset, att använda konkurrensfördelar man har i form av statligt och kommunalt stöd och inte glömma den skattefinansierade lokalen.

En bit på vägen finns de redan – som sagt – företagseventen och SF-bio: vad finns det för Kulturhusets fortsatta framtida planer?  I Ryssland avverkade man kyrkor under stalinismen så att den nedre kyrksalen blev ett stall och det övre ett växthus. Det kanske är för drastiskt, men man kan låta den, än så länge statliga, systembolaget ta över hela entrevåningen med Europas största vin och sprit-varuhus. För de övre våningarna finns det säkert andra intressenter och högst upp i huset kan Plantagen ta över. Bottenplanet plattan kan bli järnhandelsbibliotek outsourcad till K-järnhandel. Ett utmärkt sätt att K-märka!

Nu tog nog G. Orwell i mig över! Visst hittade jag en utställning jag tyckte om: ”Kulturhusets yta och själ – Studenter vid Beckmans Designhögskolas formprogram, årskurs 2, har genomfört en undersökning som utmynnat i reflektioner, både poetiska och kritiska, som tydliggör Kulturhusets komplexa innehåll.”

Utställningen arrangeras i samarbete mellan Kulturhuset i Stockholm och Stockholms kreativa högskolor och den första utställningen i serien fick mig att kritisera dess gestaltnings kvalitéer.

Jag fastnade för ett verk baserat på fotografier och text av Fredrik Andersson. Han beskriver Kulturhuset och dess miljö, det betonggråa huset vid plattan Sergels torg och omgivningen: ”Öppna tomma ytor som fylls av folk i rörelse, på väg någonstans. Distanserade till allt i sin omgivning. Ingen tid att stanna upp, alla har ett mål och är inne i sitt.”

Kulturhusets yta och själ av Fredrik Andersson

Gå och titta på utställningen på Lilla Galleriet, våning Plattan – finns där 24 mars–22 april – och läs texten. Igår fanns den där, men skyll inte på mig om du kommer för sent och möter en vaktbolagskille under en bolagsgrön skylt!

Ilkka T

Kommentera

