Justine Lévy på internationell författarscen

Justine, Justine – Så naturlig, så okonstlad. Som hon verkar på scen i alla fall. Hon pratade öppet om relationen med sin nu bortgångna mor, som inte var helt okomplicerad. Själv älskade jag att höra hennes flytande och spontana franska, även om jag inte förstod ett ord… men det fanns ju givetvis en översättare på plats. Längre fram mot kvällen kunde jag stundom ändå känna att det blev lite långdraget med all översättning som krävdes, men vad ska man göra? Kanske var det mer långdraget för de som faktiskt kan franska, att behöva höra samma sak två gånger?

Nåväl, det skulle finnas fler modiga tjejer som Justine. För det tycker jag att hon är! Hon vågar prata och skriva om sådant som andra kanske bara tänker och tror att man är ensam om att tycka.

Hennes första bok ”Vi ses på Place de la Sorbonne” skrev hon bara tjugo år gammal och handlar om artonåriga Louise och hennes relation med en ständigt frånvarande mamma. Justine berättar att mycket i boken är av hennes egna erfarenheter och tankar som hon haft om sin mor. Det är något man nästan måste ha med i en bok man skriver, tycker hon.  Men mycket är också skrivet för att få till en bra historia. Den andra boken ”En ovärdig dotter” handlar om samma Louise som nu har en döende mamma samtidigt som hon själv är gravid utan förmå berätta detta.

   

Tiden gick fort i Hörsalen denna kväll och även om jag var både gäspig och frusen när jag gick så var jag alldeles varm inombords av all flytande franska jag fick lyssna på hela kvällen. Som författare tycker jag att Justine är underbar, hennes språk är rakt på sak utan onödiga krusiduller. Det går rakt in i hjärtat. Och stannar där länge!

Joyeuses fêtes!

Vid tangenterna,

Sanna Mikkola

One thought on “Justine Lévy på internationell författarscen

  1. Ping: Lévy, Fiktionen och Sanningen | B E S Ö K A R N A

Kommentera

