Jag blev nyfiken

Jag blev nyfiken efter att ha läst Ebba Örns artikel ”Konst c/o” från 7 mars här i bloggen. Hon kände sig vilsen och osäker framför utställningen ” Konst c/o, en ny utställningsserie i samarbete med Stockholms konstskolor”. Jag blev tvungen att ta en titt vad Konsthögskolan och Kulturhuset har åstadkommit.

Direkt när jag kom till Lilla Galleriet, våningsplan Plattan, förstod jag vad det handlade om: gestaltning. Att ställa ut, visa konstverk, eller rent allmänt åskådliggöra är ingenting som sköter sig per automatik. Jag undrar och har undrat länge om inte landets konstskolor har gestaltningsstudier och varför kan Kulturhuset i Stockholm inte hjälpa till med sina erfarna curators?

När man bygger upp en utställning är det viktigt att komponera utställningsrummet ihop med konstverken: ingen del får störa en annan, balansen mellan harmoni och spänning är viktigare delar i utställningen än vernissagevinet och gästlistan. Landets, i alla fall Stockholms konsthögskolor, hjälper inte sina studenter vid utställningarna. Skolorna är kanske rädda för att begränsa studenternas konstnärliga frihet. Så är fallet om hela utställningsmiljön, rummet är del av verket, men i annat fall har skolorna inte brytt sig om studentutställningarna och inte heller vikten om gestaltning som studieämne.

Konsthögskolans elevutställning vid Kulturhuset bottenvåning är ett typexempel på bristen av utställningens planering. De individuella verken kan vara – och många är – fantastiska och idérika, men helheten dödar uttrycken och elevutställningsyndromet är ett faktum – igen.

One thought on “Jag blev nyfiken

  1. Ping: Kulturhusets yta och själ | B E S Ö K A R N A

Kommentera

