Carminho – en Superstjärna är född

De tre gitarristerna inleder och en liten skälvning inom mig ger ett löfte om vad som ska komma. När Carminho tar första tonen får jag gåshud som startar under fotsulorna och sprider sig ända upp på hjässan. Jag har aldrig hört en mer perfekt röst. En absolut närvaro i nuet och en ofattbar tonsäkerhet fångar in och så leder hon oss sedan  med henne i låtarnas vindlande, virvlande slingor och krumsprång. Flera gånger under föreställningen blundar jag och bara lyssnar. Hennes musik är storslagen och enkel på en och samma gång och full av längtan. Den känns fyllig som ett riktigt gott rödvin och tryggt kärleksfull. Att jag inte kan språket gör inget – det är en magisk och total upplevelse. Med mig har jag min dotter. Hon berörs starkt av musiken hon med och upplever den rent fysiskt. Tyvärr var vi tvungen gå 20 minuter innan det slutade för att hon fick feber – men det vi hörde fram till dess var näring för själen.

När jag ställs inför sådana här nästan ofattbart duktiga musiker så känner jag en stor ödmjukhet över deras otroliga färdighet och kunskap . Det var en gåva att få höra dem i samspel ikväll och jag rekommenderar verkligen att ni går och hör Carminho och hennes geniala gitarrister om ni får chansen. Jag är verkligen tacksam att vi fick.

För mig har Carminho redan tagit plats däruppe på de stora Artisternas himmel. Och jag tror inte världen kommer vara långt efter att känna samma sak.

En Superstjärna är född.

Det här inlägget postades i Musik av Jennie Johansson♥. Bokmärk permalänken.

Om Jennie Johansson♥

Produktiv ide spruta som älskar att ta det lugnt mellan varven. Estetiskt känslig och jättesnäll. Fördomsfri men tolererar inte rasism, mobbing eller diktatorer. Anser att balans är A och O. Att vara kreativ är ett grunddrag jag äger som speglar sig i nästan allt jag gör. Jag tror inte på begränsningar, jag tror på många val och det under ansvar. Och jag älskar att upptäcka, utforska och utbilda mig. Jag läser en massa och har ofta SVT2 på, grymma program Ppl - kolla in. Är familjens MangaNörd fast vi allihopa gillar genren ~ Kawaii är en livsstil. Älskar film och serier. Går gärna på utställningar, seminarium, konserter och teater. I min familj citerar vi Simpson lika ofta som från Amarcord, Gilmore girls, Star wars och LOTR för att nämna några. Livet är kort men STORT. Amen ;) Tryck på den lila bilden här uppe till höger om brevid texten så kommer ni till länkar där ni hittar mig. Ex bloggen, Sourze etc

6 thoughts on “Carminho – en Superstjärna är född

  1. Älskar dina berättelser om vad du upplever, älskar att du delar med dig av sådant jag aldrig skulle komma i kontakt med utan dig! Nu ska jag ta del av Carminho, om min dator vill, jag vill! Tack Jennie för att du är så produktiv och generös!

  2. Jaaa, vad härligt. Blir alldelens rörd nu! Åååhhh, hennes röst är magisk. Jag önskar dig verkligen en riktigt god upplevelse!! KRAM!

  3. Jag var också på konserten igår kväll och jag kan bara instämma. En helt fantastisk upplevelse! För de som var där och som inte redan upptäckt fadons skönhet och mystik måste ha fallit utan förbehåll. Själv fick jag en obotlig längtan att återvända till Lissabon och jag var nog inte ensam.

    Maravilhoso!

  4. Härlig kommentar Henrik! Jag tror som du, detta i att om man inte blivit fångad innan, blev man det nu av Carminho! Ha en fin fortsatt dag 🙂

  5. Carminho var fantastisk, konserten sänds i P2 världen liv. Kolla söndagkvällar i slutet av april och början av maj.
    Lyssna också på Mariza.
    Hennes skiva Terra är fantastisk.
    //

Kommentera

