Konst c/o

På Kulturhusets hemsida läser jag om Konst c/o, en ny utställningsserie  i samarbete med Stockholms konstskolor. Först ut är Kungliga Konstskolan. I Lilla Galleriet, våningsplan Plattan, ska man kunna följa deras kurs om propagandafilmens uttryck.
Jag beger mig dit för att kika.
Väl på Kulturhuset känner jag mig till en början lite obekväm, malplacerad. Lilla Galleriet, var ligger det? Ganska snart hittar jag det ändå, men den obekväma känslan stannar kvar. Har jag kommit rätt? Hur läser jag det här? Jag placerar mig i en soffa bredvid en man som läser. Tar upp mobilkameran. Tar en bild. Tar en till. Känner mig dum. Liksom iakttagen, som att andra tittar på mig och undrar vad jag håller på med.
Jag vet inte riktigt.
Det har förmodligen mer med mig själv att göra än med utställningen. Kanske är det den obekväma, osäkra känslan som gör att jag inte kommer nära, att jag inte förstår.
På en pelare hänger fyra texter. Jag läser samtliga och tycker mig förstå. Vad de vill säga, till vem de talar.
Samtidigt undrar jag om det är någon del jag missat. Kanske är inte det här Lilla Galleriet? Jag stolpar iväg till information för att fråga och får bekräftat att jodå, visst det är Lilla Galleriet. Är ganska säker på att mannen fnissar åt mig.
Jaha, dåså.
Väl hemma går jag åter in på Kulturhusets hemsida. Blir mer övertygad om att jag missat någon del. Men några bilder har jag hursomhelst.

Utställningen pågår till den elfte mars, därefter är det elever från Beckmans som ställer ut resultatet av en undersökning av Kulturhusets yta och själ.

One thought on “Konst c/o

  1. Ping: Jag blev nyfiken | B E S Ö K A R N A

Kommentera

