Det är vår i luften

Det är vår i luften. Inte bara talgoxarnas vassa, glada kvitter i buskarna bevisar det – det känns i själen. När jag var yngre och vintrarna var längre och kallare var den första kala fläcken på marken välkommen. Nu som jag själv och vintrarna är vad vi är, önskar jag att vintern varar längre. Jag vill njuta av kylan så långt man bara kan och helst lite till, sen så småningom måste man ta snöslask och regn. Så var det även med konsthelgen 17-19/2 vid Kulturhuset i Stockholm, den blev så intressant att jag gärna hade sugit den karamellen hur länge som helst.

Klockan 13.00 på lördagen den 18 februari började min kulturhusdag med en stor dos av Strindberg. Stockholms universitet hade tillsammans med Kulturhuset ordnat en föreläsning med namnet Universitetet på Plattan: ”Den gränslöse Strindberg 1, Gunnel Engwall, professor i franska och Ove Bring, professor i internationell rätt, samtalar om Nationalupplagan av Strindbergs samlade verk samt Strindberg och folkrätten.”

Det handlade mer om Strindberg så som EU-föregångare, Strindberg som kanske ändå inte var så kvinnofientlig och inte heller antisemit och diskussionen toppades med Strindberg som människorätts- och fredshjälte. Och jag som trodde att han var en författare: undra hur hans tid räckte till. Hur hann han skriva alla dessa böcker som nu kommer och har kommit ut som Nationalutgåva på över 70 textvolymer?
Läs gärna mer om Strindbergföreläsningen på ”Universitetet på kulturhuset

Universitetet på kulturhuset

Apropå att läsa: jag fick ett recept från Annelie Wallin från ID:I galleri vid Supermarketmässan. Hon hade skrivit receptet på mässväggen. Bifogar receptet som bild nedan:

jag fick ett recept ....

Receptets slutprodukt ligger precis på min aktivitets- och aktivistnivå: jag skulle kunna tänka mig att sprida glädje och blommor på en ödetomt genom ditkastad bakelse, eller varför inte krydda bakelsen med maskrosfrön och liva upp en tråkig kortklippt villatomtgräsmatta. Undra vad August skulle tycka om det, han var kanske även en inbiten hemmabagare/alkemist med riklig receptsamling. Ilkka Timonen

2 thoughts on “Det är vår i luften

  1. Ping: Alla har en Strindberg « My iSchnappshots

Kommentera

