Murphy’s law

”Det låter kanske konstigt men jag är inte här för att titta på konst ikväll”, sa jag till Ilkka igår, ungefär en halvtimme efter det att vi anlänt till Supermarkets vernissage. ”Vad kommer du hit för då?”, frågade han mig undrande. ”Bra fråga”, svarade jag.

Efter att ha gått runt bland montrarna i en timme slog det mig att jag kanske inte är ensam om att ha andra målsättningar med mitt besök än att insupa konstnärliga uttryck. Jag pratade med en fotograf från Galleri Rajatila i Tampere, Finland. Hon, och hennes galleri, hade aldrig varit på mässan förut, och inte någon annan konstmässa heller för den delen. Den största fördelen med att vara där var för henne att få kunna träffa andra konstnärer som gett sig i i galleribranschen, för att lära sig hur branschen funkar, knyta kontakter och utbyta erfarenheter.

Efter att ändå ha vandrat in och ut ur nästan alla av Supermarkets montrar såg jag ju en helt del konst, men på grund av en aldrig sinande ström av intryck känner jag att det är svårt att sortera var jag sett. Tre saker minns jag dock med glädje. Galleri Feltspace från Australien, GRAD, European Centre for Culture and Debate i Serbien och Zeta Galeri, Albanien.

När jag vaknade i morse var jag sjuk, så för mig blir det inte något mer Supermarket, vilket känns outbotligt trist, för mässan hade mycket potential. Ett tips är att gå dit fler gånger än en, och försök inte hinna med allt. För det går inte. Men försök titta på konsten, hur svårt det än kan vara. Det gjorde inte jag, och det ångrar jag just nu.

/Frida Berglund

 

Kommentera

