Förälskad

En gång boknörd, alltid boknörd. Tror att det är så enkelt.

Biblioteket Plattan och jag har ingått äktenskap. Förälskelsen är borta, men kärleken desto starkare. I nöd och lust, för alltid, för evigt.

Mina trånande blickar efter nya titlar, mina smeksamma händer på de vita hyllorna, och min lojt nerhasade kropp i bokslukarsoffan, har hittat en ny hörna, där jag kan frottera mig i allehanda bildmässiga förlustelser. Och i mitt lilla rum, i rummet, glömmer jag tiden. Tills en vänlig, men lätt trött, röst manar mig att gå hem med orden ”Jag är ledsen, men vi stänger faktiskt om två minuter, så det är dags att gå nu”. Och full av förväntan inför vårt nästa möte, går jag rodnandes därifrån. Fortfarande förälskad, minsann!

Kommentera

