Lite om Serieteket

Idag har Stockholm verkligen inte visat sig från sin bästa sida. Kulet, mulet med små, intensiva snöflingor som surfar runt på bitterkalla snålvindar som jobbar på att förfrysa ens ansikte i ett stelt grin.

Trots detta förtar det inte den förväntan jag känner av att först få syn på Kulturhusets majestätiska byggnad med inbjudande sken och myller och som sedan blandas med lättnaden att komma inomhus.

Jag beger mig upp till våning 2 och Serieteket. Dit går man om man älskar serier, film och musik, det är även passagen för dem som vill till TioTretton. Nyfikenheten kring Serietekets användningsområde och syfte fick mig att hugga en anställd och fråga om jag fick stjäla några minuter. Vänliga Elisabet A tar sig tid att svara på mina frågor.

  • Vem vänder ni er till?

– Alla. Det finns ingen åldersgräns för vilka Serieteket vänder sig till. Besökarna enas istället i det gemensamma intresset för tecknade serier, film och musik. Varje intresseområde har dessutom förgreningar. Vill du veta mer om exemplevis Tintins skapare George Remi alias Hergé, vem som skapade den första filmkameran eller bara lära dig att teckna manga så har du kommit rätt.

  • Har ni trådlöst Internet besökarna kan koppla upp sig på?

– Ja. Fast vi har inga sittplatser med bord. Man får ha laptopen i knäet. (Eller så kan man ligga på mage på de enorma sittplatserna – Jennies notering )

  • Hur bemöter ni efterfrågningar?

– Man kan lämna in ett inköpsförslag men vi kollar alltid våra register och ser vi att det efterfrågade objektet finns exempelvis på ett annat bibliotek rekommenderar vi besökaren vidare.

  • Hur håller ni er uppdaterade?

– Inköparna har nog ett eget system men jag då som jobbar ”ute på golvet” håller mig ajour mycket genom Internet.

Jag tackar Elisabet A att hon tog sig tid och funderar vidare. Min egen erfarenhet av Serieteket är att det är en lugn och vänlig miljö med proffsig och trevligt bemötande av personalen. Det dom inte vet tar de reda på. För den vetgirige och upptäckstörstande personen är det verkligen en oas mitt på plattan!

HÄR är Serietekets hemsida. Där finns all info ni behöver.

Det händer dessutom en massa roligt så kolla av hemsidan med regelbundna mellanrum. Jag råder er att till exempel att kika på Tecknade toner. Urduktiga mangatecknare som tecknar live på plats till en dj!

Vi kanske ses där 😉

Mata ne! Jennie

Det här inlägget postades i Uncategorized av Jennie Johansson♥. Bokmärk permalänken.

Om Jennie Johansson♥

Produktiv ide spruta som älskar att ta det lugnt mellan varven. Estetiskt känslig och jättesnäll. Fördomsfri men tolererar inte rasism, mobbing eller diktatorer. Anser att balans är A och O. Att vara kreativ är ett grunddrag jag äger som speglar sig i nästan allt jag gör. Jag tror inte på begränsningar, jag tror på många val och det under ansvar. Och jag älskar att upptäcka, utforska och utbilda mig. Jag läser en massa och har ofta SVT2 på, grymma program Ppl - kolla in. Är familjens MangaNörd fast vi allihopa gillar genren ~ Kawaii är en livsstil. Älskar film och serier. Går gärna på utställningar, seminarium, konserter och teater. I min familj citerar vi Simpson lika ofta som från Amarcord, Gilmore girls, Star wars och LOTR för att nämna några. Livet är kort men STORT. Amen ;) Tryck på den lila bilden här uppe till höger om brevid texten så kommer ni till länkar där ni hittar mig. Ex bloggen, Sourze etc

Kommentera

