Boklycka i Underlandet

 

Kulturhusets bokhandel Underlandet

Jag har ingen aning om när jag blev bibliofil, men det råder inga tvivel om att jag är det. Jag kan bokstavligen fastna framför ett snyggt bokomslag, eller andäktigt studera böckerna som är uppställda på rad i sin hylla, lite som när man betraktar ett konstverk, gå fram, titta, känna, backa ett steg, och njuta av den litterära prakten. Och lika intressant som det är att snoka runt i nya vänners bokhyllor, är det att snoka runt i en nyupptäckt bokaffär. Idag fastnade jag i Underlandet.

Det är lätt att gå förbi Kulturhusets bokhandel Underlandet, trots att den ligger så centralt i huset, men när man väl klivit in, så är det bara att njuta av det lilla, men välsorterade urvalet. Här finns faktiskt allt man kan önska, om än i liten skala. Skönlitteratur, facklitteratur, barnlitteratur – allt från klassiker som Jane Austen till den aktuella skilsmässoantologin Happy, happy, som jag hittar förnöjsamt liggandes i en soffa. Mumin samsas med Pippi och Star Wars-böcker och för musik- och filmkonässören finns riktiga godbitar att hugga in på, som Patti Smith och Velvet Underground-böcker.

Tintin exploateras här liksom överallt annars, och det finns mängder av seriealbum, vykort och figurer att drunkna i för den som vill. Själv drabbas jag av lätt nostalgi och köper en bunt Tintin-vykort, som ska ramas in och hängas upp, nånstans, nångång.

Inga bokinköp idag, men jag står länge och njuter av känslan av att vara i ett allmänhetens vardagsrum, med bokhyllor fyllda av litteratur som hade imponerat på vilken kräsen bibliofil som helst.

Kommentera

