World Techno Day

Technons nationaldag, World Techno Day, firades äntligen i Sverige.  Kulturhuset fyllde dagen med workshops, skivspelande och mingel. Jag gick och drack lite (konstig) öl på Ekoteket under kvällen.

Redan utanför Kulturhusets byggnad kunde jag höra basen och genom glasfönstret se de billiga videoeffekterna på projektorduken. Ett kvällsöppet Ekoteket bjöd in alla som ville fira technons egen dag. När jag kom in i caféet började jag se mig omkring. Rätt folktomt med en grym Miss Dilemma som snurrade skivor i ett litet hörn. Ett gäng technonördar, med hipster-glasögon och t-shirts från antingen Weekday eller T-shirt Store satt och diggade med ölen i hand. Två äldre turister med karta och kamera på bordet.  En äldre man dansar frenetiskt som om det inte fanns någon morgondag. Jag beställde mig en ytterst konstig öl, kallad ”beer for punks” som jag inte tyckte riktigt passade i sitt namn då jag fick betala 55 kr för en 33 cl flasköl. Detta var dock inget större bekymmer då musiken väldigt snabbt fyllde mig med en behaglig och tillfredställande känsla. Jag satte mig vid ett bord och, precis som technonördarna vid bordet bredvid mig, kunde inte låta bli att sittdansa i takt med den tunga basen. Till och med cafébiträdet kunde inte avstå från att gunga lite blygt till Miss Dilemmas fantastiska set.

Jag har alltid önskat att det fanns ett hak/café där det spelas grym elektronisk musik utan att det ska behöva vara en klubb. För klubbar finns det gott om. Jag längtar efter att få dricka en öl eller en kaffe en vanlig kväll, på ett ställe som inte stänger sju och spelar radiodängor dagarna i ända. Stockholm, bygg upp barlivet, jag är inte den enda som vill ha alternativ till sunkiga hak och snobbiga barer. Kulturhusets initiativ till denna fina tillställning gjorde mig oerhört glad och hoppfull. Vänta inte på Technons nationaldag för att göra fler liknande arrangemang!

/Emilie

Kommentera

