Om Ingenmansland – Sagor om verkligheten

 När jag besöker dikt- och fotosamlingen ”Ingenmansland-Sagor om verkligheten” är den första bilden jag ser motivet med titeln ”Resande”. Bilden är tagen från passagerarsätet i ett flygplan med plats vid vingen och visar en stad med ökenklimat och den första tanke som uppstår är ”vilken stad, plats eller land är denna bild tagen i”?

Att jag upptäcker just detta fotografi först, beror på mitt intresse för att resa och uppleva nya platser. Resa, för mig, innebär möten mellan olika kulturer där man som resande utbyter erfarenheter med alla de människor man träffar samt platser som besöks.

När jag läser dikten och återigen tittar på motivet väcks alla de känslor som jag har upplevt de gånger jag backpackat runtom i Sydostasien. Just på grund av det relaterar jag till dikten som finns att läsa i Donia Shalabis bok ”Ingenmansland – Sagor om verkligheten”. Till de flesta utställda fotografierna finns dikter att läsa med anknytning till just motiven men samtliga dikter och motiv finns i ovannämnda bok. Jag vill påpeka att samlingen inte endast består av motiv och dikter om resande, det finns så mycket mer vilket ni kommer uppleva när ni besöker utställningen.

Som besökare blir jag väldigt nyfiken och intresserad i vart, vilka platser och städer som Donia Shalabi har fotograferat i. Jag vet att detta inte är poängen med utställningen, men när bilderna är så vackra och dikterna stärker känslorna för motiven vill jag genast veta mer.

 

För den som vill köpa Donia Shalabis bok ”Ingenmansland-Sagor om verkligheten” kostar den 100 KR och man kan lämna namn och telefonnummer på köplistan som finns i Lavagalleriet alternativt att man mailar henne på adressen: donia.shalabi@gmail.com

För att läsa Donias beskrivning av hela sin utställning klicka här!

Kommentera

