Hus för alla?

Jag bygger för en ny människa som måste komma.
Orden är arkitekten Peter Celsings, och de syftar på uppförandet av Stockholms nya Kulturhus.

1965 utlystes en nordisk arkitekttävling; en tävling med mål att skapa ett nytt kulturcentrum som motverkan till det kommersiella city som vuxit upp på kort tid. Vid den tiden fanns det gott om pengar till kulturen, och på avgörandets dag räckte det med två ord på löpsedlarna – Celsing vann! – för att stockholmarna skulle förstå att stadens egen arkitektkändis skulle få äran att rita det som skulle bli Kulturhuset.

Kulturhuset byggdes i en våg av framtidsanda, efter 50- och 60-talets hett debatterade rivningar, och var ett försök till ett vidgat kulturbegrepp. Man blickade framåt och visionerna var stora: byggnaden skulle vara en mötesplats och rymma ”gatans stämning och verkstadens möjligheter”.

Jag vet inte hur förutseende han var, den gode Celsing. Eller vad han egentligen menade med den nya människan. Under de decennier som gått sedan invigningen 1971 (då visserligen bara halva huset stod klart) har husets interiör byggts om ett flertal gånger, sektionerats, och dess olika verksamheter flyttat runt, bytts ut, uppdaterats. Exempelvis ersatte ett nytt rulltrappspaket Celsings vackra men svårtillgängliga trappa under återinvigningen 1997. Och vem minns idag namn som Mediadraken, Global Terminal och After Shopping? Tiderna förändras, förstås, och Kulturhuset med dem. Ingen verksamhet med självaktning kan leva på gamla meriter om den ska kunna fungera, och det blir extra tydligt här där man förväntar sig en vision, ett driv framåt.

Huset som aldrig blir färdigt. Så var tanken då, och så är det fortfarande. Kulturen i rörelse överallt, väl synlig utifrån bakom upplyst glas under mörka kvällar. Människor i olika åldrar, och med olika behov. Striden mellan kommers och kultur, alltid aktuell, och som pågår framförallt nere vid Plattan där butikerna tar över mer och mer.

Ingen har väl undgått den debatt som nu dragits igång i och med biojätten SF:s intrång på Kulturhusarenan; övertagandet av den oberoende aktören Klarabiografen. Starka känslor har väckts, och att som Kulturhuschefen Eric Sjöström skylla på bristande resurser samtidigt som det satsas stort på andra delar av verksamheten – exempelvis nyöppnade TioTretton – är ett riktigt dåligt argument. Här på Besökarna har även Victoria Machmudov och Frida Berglund skrivit om just detta. Monopol som familjespel är nog bra, men här? Nej, absolut inte. Då känns det som om vi lika gärna kan bjuda in McDonalds och H&M på en gång. Köra över ursprungsvisionen och bygga en shoppinggalleria av alltihopa.

Ilkka Timonen skriver i ett tidigare inlägg på Besökarna om Nelli Palomäkiutställningen, där ”Samtal pågår” blev inställt på grund av för få intresserade. Texten är en sorgsen betraktelse över den redan etablerade kulturens dominans på bekostnad av allt det andra. Det vardagliga, roliga, konstiga, experimentella. Kulturhuset, en institution för alla, men är det på lika villkor?

Jag besökte själv Kulturhuset igår, och även om debatten om Klarabiografen rasar och vi som går dit känner oss förbannade och överkörda, så är det bara en del i något större. Missförstå mig inte, det är för jävligt, men ser man på den stora massan som besöker Kulturhuset varje dag så är det förmodligen en ganska hög procent som inte ens vet om att det finns en biograf här. Nu låter det som om jag skjuter mig själv i foten och skänker ytterligare ett argument till de som är för filmmonopol, och det är absolut inte min mening. Jag vill bara belysa det faktum att Kulturhuset är som ett dockskåp bestående av en mängd olika kuber; människorna däri samexisterar, men många av dem skulle aldrig drömma om att beträda den osynliga gränsen till nästa rum.

De schackspelande gubbarna som sitter klistrade vid de små borden bredvid hissarna på plan 1 dag ut och dag in, hur skulle debatten gå om schack förbjöds, eller om någon klubb gick in och hyrde lokalerna för att hålla i schackmästerskap och kurser som exkluderade allmänheten? Hur många rader i tidningarna skulle det generera? Skulle det bli demonstrationer utanför, eller bara leda till ett lätt missnöje?

Jämför detta med om Stadsteaterns verksamhet tvingades läggas ner eller flytta någon annanstans. Jag gissar att det skulle bli kalabalik bland kultureliten, att ledare skulle skrivas, stödkonserter och insamlingar dras igång, och vem vet; kanske till och med något storföretag med vinstmarginaler skulle gå in och skjuta till pengar mot viss exponering i pauserna?

Hur var det nu? Ett hus för alla?

Avslutningsvis en sann historia:
Under de första åren var det riktigt nära att Kulturhuset skulle ha fått byta namn. Flera politiker tyckte att ordet ”kultur” var för belastat, och från Per Anders Fogelström fick man förslaget ”Brunkebergshuset” som lät neutralt och bra. Fogelström må ha varit en begåvad författare men hans namnförslag vann dock inga priser bland personalen. Tack och lov. Snabbt som ögat bad de snickeriet såga ut KULTURHUSET i stora bokstäver som målades röda och sattes upp på fasaden. Namnet var räddat och bokstäverna sitter där än idag.

Vad vill jag då belysa med detta?
Att det är bra att vi är arga, att vi agerar. Att det startas upprop och debatt, att direkt handling faktiskt kan leda någonvart, som i exemplet ovan. Men att allas röster tyvärr inte är lika mycket värda. Att kultur är fin- eller ful- eller till och med populär- beroende på innehåll och vem den är till för. Ingen nyhet kanske. Men vem kliver fram och protesterar när de små utställningarna läggs ner? Vem orkar bry sig?

Jag har inga svar att ge. Undrar bara: var det den här nya människan Peter Celsing hade i åtanke när han full av visioner satt vid sitt ritbord för 45 år sedan?

Källa:
De första trettio åren: Kulturhuset 1974-2004 – Henrik Löfgren

Annonser

6 thoughts on “Hus för alla?

  1. Otroligt bra formulerat!! Jag tycker det är synd att Kultan förlorar Klara till SF för att det går i strid med grundtanken kring oberoende kultur för alla. Det som varit så härligt med Kulturhuset ÄR ju att inte de med mest pengar fått synas och det gör lite ont att läsa om utsällningar osv stängs ner pga av för få besök. Jag vill helst slippa gå på en konstutställning där ex McDonalds logga finns med nere i hörnet på varje tavla. Det jag tänker kan bli negativt om SF tar över är att Klara tappar sin charm och blir ännu en biograf där det kan vara svårt att få plats om man inte är ute i god tid, våran familj älskar att kunna slinka in, att det visats ”smala” filmer och dokumentärer, löper inte det konceptet stor risk nu att försvinna? Det positiva är väl att nu kanske vi kan få upp värmen inne i biografen!! / Jennie- Klara Fans sedan många år

  2. I så fall föredrar jag att sitta med jackan på, bara jag slipper SF i Kulturhuset 🙂 Skräcken vore om de dessutom inför popcorn- och godisförsäljning… Ärligt talat, det är för jävligt att en smal, oberoende aktör nu försvinner och SF:s (Stockholms)dominans blir ännu större. Finns så många bra filmer som inte ens får svensk biodistribution p g a monopolet.

  3. Mia: Bra text. Anekdoten om Kulturhuset-skylten är fin, det är ju exakt samma diskussion som var förra året om att ordet ”kultur” var för belastat och att ”underhållning” kunde passa bättre. Dock undrar jag fortfarande om någon kan hitta ett direkt citat eller länk till att Len Adelsohn Liljeroth faktiskt sagt just så. En annan intressant sak i ”De första 30 åren” är en bild på Kristina Alvendal i samband med en debatt tidigt 90-tal där hon ville riva Kulturhuset. Sådant hör man inte så ofta längre, men då var det okej för en etablerad politiker att yttra. Det säger också något om tiden.
    Jennie: ”… det gör lite ont att läsa om utsällningar osv stängs ner pga av för få besök.” Vilka utställningar tänker du på här?

  4. Ping: Se: Brutalismen – en annorlunda visning av Kulturhuset | B E S Ö K A R N A

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s