Miguel Rio Branco – SOLO

”…Han försöker inte dölja den dystra sidan av livet och dömer inte. Istället ger han den värdighet” (Sebastiao Salgado och Lélia Wanick Salgado i efterordet till fotoboken Miguel Rio Branco, Aperture 1998) 

Jag kom in i Galleri 5 och möttes av stora fotografier, oskarp skärpa, skarp skärpa, skrikig färg, dov färg. Jag tog in alla intryck på en sekund, men för att förstå vad jag stod framför var jag tvungen att stanna upp. Bilderna var laddade. I varje motiv fanns tusen känslor på samma gång, kvinnoansiktena som jag mötte mötte min blick och jag sögs in i deras värld. MIguel Rio Branco får mig verkligen att resa från Kulturhuset och Stockholm, jag kunde känna värmen i rummet och dammet från trafiken runt mig. Det är fuktigt.  Bilderna försöker inte dölja något, men försöker de provocera? Vad vill de egentligen säga? Är det upp till mig att se svaret? Om ens, finns det något?

Jag hör ljud bakom mig, bilar som tutar, barnröster- den här gången är det inte i min fantasi. Jag går längre in i rummet och märker att det spelas en film i ett av de små rummen. Jag går in och sätter mig. Då jag har lyxen att vara där under andras arbetstid får jag sitta själv, solo. Jag landar och svävar återigen iväg till Latinamerika. Jag känner igen kvinnan på bilden, och pojkarna. Bakgrunden och miljöerna. Härinne har fotografierna utanför bildat en rörlig sekvens- ett konstnärligt drag som gör upplevelsen starkare. Bilderna får ytterligare ett djup- jag blir än en gång berörd. Jag känner återigen värmen, fukten, och dammet från trafiken. Jag glömmer för en sekund det gråa utanför. Jag stannar framför filmen ett tag till, låter sekvensen rulla framför mina ögon. Jag kan inte säga att jag blir lugn av att betrakta, men jag blir berörd och engagerad. Det kanske är just det bilderna vill säga.- de vill inte dölja något, inte provocera, de kanske bara vill få mig uppmärksammad- allting har en värdighet och allting finns mitt ibland oss.

Kommentera

