Nelli Palomäki och Helen Broms Sandberg

Två olika medier, samma anda från tiden som flytt.

Där tiden förbrukat oss, finns minnet kvar i bilden.

Jag brukar passera rum med konstvideo eller svartvita, kvadratiska dokumentärt mörkrumsdoftande fotografier med all hast. I det första fallet på grund av den tröttsamt ofta bristande kvalitén och mediokra innehållet och det andra med axelryckning ”detta har redan tråkat ut mig tillräckligt”. Så är dock inte fallet i Galleri 3, Kulturhuset i Stockholm.

De intensiva blickarna jag möter vid galleridörren suger in mig i Nelli Palomäkis svartvita värld och bildspråket jag möts av är allt annat än tråkigt. Kvadratiska bilder i storlekar som jämställer de porträtterade med betraktaren. Blicken – upprepar jag – som trotsigt möter mig rakt framifrån har anor från 1500-talets Dürer porträtt.

Min blick vandrar vidare på väggen. Palomäkis tydliga strategi att centrera människan i mitten: mitten i den kvadratiska bildytan, centralt i bildens innehåll. Den avporträtterade är huvudpunkten i den här närvaron, i livet.

När den sista bilden i utställningsväggen börjar närma sig, blir jag bitvis mer och mer medveten om en annan berättelse. Jag vandrar vidare från det ena berättelse till den andra. I rummet som innesluts av Nellis utställning visas film. Känner mig priviligierad med den rätta timingen att komma in just i början av filmloopen. Helen Broms Sandbergs magiska berättelse fastspikar mig i den långa vadderade bänken.

Det är som att titta på en teaterföreställning: scenbyten och den vackra ljussättningen är ovanligt i alla fall i de videoverk jag har sett tidigare. I den högra av de två projektionerna bredvid varandra ser jag ett celliknande sjukhusrum där en febrilt vandrande kvinna letar. Bit för bit, med hjälp av händelserna i den vänstra projektionen, börjar berättelsen få form. Dialogen mellan två kvinnor, den vänstra drottninglik som från en gammal saga och den högra ångestfylld letande. Samspelet mellan de två olika sidorna blir tydligare, de skapar en dialog, som förstärks av en mansfigur som då och då dyker upp och kryddar med sin tvekönade berättelse. Vilka de här karaktärerna är och vad det hela handlar om är inte alls klart från början och det blir inte heller klarare med den ibland sagolika betoningen. Detta förstärks ytterligare med en kvinnlig engelskspråkig berättarröst som för tankarna till Harry Potters värld.

Att tolkningen inte är självklar, ger mig möjligheten att krydda den själv. Det blir intressantare ju längre det pågår. Man förstår att letandet handlar om det förlorade minnet, kanske minnet handlar om kvinnan i den vänstra skärmen, kanske inte. Filmens helhet, den värld som den visar, är visuellt så stark att den behöver ingen förklaring – den bildar sin egen värld.

Efteråt läser jag sammanfattning om filmen på Kulturhuset hemsida (länken finns här som sist) och den förklarar på ett bra, till filmen kompletterande sätt handlingen eller anledningen till den. Jag måste dock säga, att jag är glad att jag läste den efter att ha sett filmen: jag fick en upplevelse till genom att tolka själv, bygga min egen berättelse i berättelsen.

Detta är bra konst, båda utställningarna – de engagerar, väcker tankar och underhåller: kort sagt de aktiverar hjärnan. Min i alla fall.

Länkar:
Nelli Palomäki:
http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&domain=http%3A%2F%2Fwww%2Ekulturhuset%2Estockholm%2Ese%2F&url=default%2Easp%3Fid%3D40515

http://www.nellipalomaki.com/home.html

http://www.helsinkischool.fi/helsinkischool/artist.php?id=9056

Helen Broms Sandberg:
http://www.kulturhuset.se/default.asp?id=3191&refid=40512&ptid=

http://www.helenbromssandberg.com/

One thought on “Nelli Palomäki och Helen Broms Sandberg

Kommentera

