Mellan tio och tretton år?

Minns du dig själv när du var mellan tio och tretton år? Hur såg du ut? Hur såg du på omvärlden? Hur såg omvärlden på dig? Jag minns mig själv som nybliven tolvåring. Den där jävla åldern. Inte barn, men inte heller tonåring. Mittemellan. Jag minns hur åren gick långsamt. Hur jag längtade till tonåren, tiden då man inte längre sågs som ett barn. Jag längtade till en ålder som tillhörde ett fack. Barn, tonåring, ung vuxen, vuxen.

Jag minns min och mina tjejkompisars prepubertala kroppar, och killarnas omognad. Hur hormonerna bubblade inombords och hur vuxna ignorerade detta då ”vi fortfarande var barn”. Samtidigt ville vi inte heller bli vuxna alltför snabbt. Man ville få vara med mamma eller pappa ibland också. Blir omhändertagen, men ändå självständig. Och sen det där med fritidsgårdarna och ungdomsgårdarna. Vart skulle vi ta vägen?

TioTretton är världens första bibliotek och häng riktat till de som är mellan tio och tretton år. Där kan man läsa, pyssla, laga mat, surfa på nätet, sy, fota, spela in en egen låt, och massa andra saker. Och viktigast av allt: barn under tio, ungdomar över tretton och vuxna får absolut inte komma in. Här inne får man vara den man vill vara. Träffa andra i samma ålder, hänga, vila, göra vad man vill och slippa allt tjat om hur liten man är. Äntligen!

TioTrettons hemsida: http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=35924&ptid=12253&Category=TioTretton

Facebook: http://www.facebook.com/tiotretton

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/Emilie

Kommentera

