Nelli Palomäki. As time consumes us

Tidlöshet. Blickarna jag möter genom Palomäkis bilder når fram till mig och det är vid dem jag fastnar. Jag betraktar fotografiet och möter en människa, inte ett fotografi. Galleri 3 är stolta att presentera Nelli Palomäki och hon berör mig. De kvadratiska bilderna får mig att stanna upp och jag fängslas på ett obekant sätt i varje bild.

I den finska fotografen Nelli Palomäkis stora svart-vita fotografier träder unga pojkar och flickor ut ur den mörka bakgrunden och iakttar betraktaren med intensiv koncentrerad blick” – blickarna blir för mig det jag fastnar för, för som det står beskrivet av Kulturhuset så är blickarna verkligen intensiva, men jag känner mig inte iakttagen, snarare medtagen. Det sker ett möte, jag får se nya blickar som känns så verkliga.

Palomäkis fotografi kommer nära mig, oss; publiken. Bilderna känns avskalade, visserligen arrangerade men ändå inte konstlade, trots tydlig vinkel, riktning och pose så känns det avslappnat, som om jag som betraktare faktiskt står mittemot dem jag tittar på.

De svartvita bilderna skulle kunna varit tagna igår, eller för sextio år sedan men det spelar ingen roll. För jag fångas ändå. Kläderna skulle kunna vara från förr eller från nu, plötsligt dyker det upp en stor tatuering eller en piercing som tar oss till nutiden- en finess som gör bilderna mer levande. Ännu ett steg intressantare. Jag betraktar och tycker mest att det jag ser är vackert, nästintill spöklikt. Tittar jag länge eller igen på ett fotografi tycker jag mig se något sorgset. Men gränsen mellan sorgsenheten och det dramatiskt intensiva kanske är hårfin?

Palomäki berör mig och jag vill genast ta med mig en av bilderna hem. De säger någonting, jag vet inte riktigt vad, men någonting som får mig att stanna kvar i den Palomäkiska världen ett tag till.  

Kommentera

