Stockholm Filmfestival

Idag börjar Stockholms Filmfestival. Vad innebär det för staden? Massa filmfantaster som kommer springa runt stan, stressade över att inte komma för sent till en visning; ett och annat celebert besök och så förstås film, massor och massor av film. Under elva dagar så kommer Stockholm att fyllas med över 170 filmer från 44 länder, samt regissörer och skådespelare från världen över.

Vad innebär detta för Kulturhuset? Förutom att festivalen officiella biljettstånd finns där, även de filmerna som kommer att visas på Klarabiografen — allt från asiatiska filmer, amerikanska indies, sci-fi och en och annan dokumentär.

Själv har jag flera års erfarenhet av festivalen, november månad går i billiga nudlars tecken då alla mina pengar går åt filmvisningar. Det är alltid roligt att se på bio i de större biograferna såsom Skandia och Sture, men det är något speciellt med Klarabiografen. Den är liten och intim, jag brukar se en film på Klara när jag behöver ta det lite lugnt och behöver försvinna från stressen som kan uppstå under festivalen (pga alla människor och ljud). Det är alltid så fullt i de större biograferna men på Klara kan man ta det lite lugnare då den bara tar emot 76 st besökare. Samt att man kan nästan alltid bara gå på visningar på Klara ganska på sista minuten, det finns alltid en och annan plats ledig.

Så vilka filmer bör ni se på Klara under denna festival? För dokumentärälskare så finns Jiro’s Dream of Sushi samt Comic-Con Episode IV: A Fan’s Hope (av Morgan Spurlock) och We Were Here. Mina personliga favoriter är Jiro och We Were Here, den ena om konsten om den perfekta sushin, den andra om hur AIDS förändrade världen.

Sedan har vi de asiatiska filmerna (som jag verkligen älskar), där kan jag tipsa om Smuggler — en väldigt snabb och galen film som skriker japansk kultur. The Day He Arrives, från en av mina favorit regissörer Hong Sang-soo som gjorde Cannesprisade Hahaha, är en lågmäld drama om förtryckta känslor och mänsklig empati – något som Sang-soo gör så väl och som skriker koreansk ångest över det hela. Om du inte har sett en koreansk film förut, då vill du nog satsa på denna.

Under de elva dagarna som festivalen pågår, så finns det så mycket mer att se på Klara — du kan hitta programmet över filmerna som kommer att gå på Klarabiografen här: http://www.stockholmfilmfestival.se/festival/2011/program/view/venue/v/9/

Vilka filmer planerar du att se? Själv kommer jag förmodligen att titta på över 40 titlar och springa runt en massa över inner staden. Fast det blir ett par väldigt hektiska dagar, så är det alltid lika roligt. Vi ses i biomörkret!

Det här inlägget postades i Festival, Film av Julyssa Diaz. Bokmärk permalänken.

Om Julyssa Diaz

Gör ibland för mycket, men jag älskar allt jag gör. Stolt redaktör av YAM magazine (http://yam-mag.com), en av de drivande krafterna bakom Open Mic Stockholm, student, författare, låtskrivare samt assistent. Jag är ung, jag är nu och jag är lite vilse. Men jag jobbar på det.

Kommentera

