Tidskriftsoasen

Tidskriftshörnan i Bibliotek Film och Musik i Kulturhuset har ett väldigt varierat och stort utbud, det finns nämligen 70 tidskrifter att välja bland, med alltifrån musik till serier och film och dans. Jag griper tag i Close-Up Magazine, tar plats i en av fåtöljerna, breder snabbt och bekvämt ut mig för en stunds läsande. De två halvmåneformade fåtöljerna är som gjutna för stillasittande, avslappnat tidskriftsläsande och atmosfären är väldigt lugn, fridfull och stressfri. Jag tar den tid jag behöver med tidskriften och när jag är klar väljer jag att frossa vidare bland det övriga utbudet.Tidskriftshyllan är stor och jag upptäcker att det finns ett handtag på nämnda tidskrifts plats som jag drar upp och till min glada överraskning finner jag äldre nummer.

Jag sätter mig ner med Johannes Mayer, som är teamsamordnare för film/musik, för att fråga om hur de går tillväga för att bestämma urvalet bland tidskrifterna.

– Vi i personalen bestämmer tillsammans vilka tidskrifter som ska finnas i hyllan och vi försöker ta med alltifrån kända till okända tidskrifter och tänker hela tiden på vad som passar vårt klientel. Att det ska finnas något för alla i olika genrer.

På frågan om han har något läsetips svarar Johannes:

–  Sound on sound, till exempel, en tidskrift om musikproduktion är kul och intressant, är en jag rekommenderar.

Victoria Machmudov har i tidigare inlägg hos Besökarna skrivit om Bibliotek Film & Musiks dvd-utbud: här.

Kommentera

