Vilken båt?

Uppe i taket i ett mörkt hörn på Kulturhusets våning 0 finns ett konstverk. Var då? Tänker man kanske, men ja – det är sant. År 1974 invigdes vårt kära kulturhus, och samma år invigdes även detta mystiska konstverk. Mystiskt kanske det inte ter sig för den som är över 50 vårar, för den som minns invigningen, och kanske till och med minns de gamla Klarakvarteren som fick stryka med för att Stockholms skulle få ett kulturcentrum i det annars så affärsbetonade området kring T-Centralen.

Mystiskt ter konstverket sig däremot för mig, en inte ens infödd Stockholmare på 22 jordsnurr. Jag kände inte till att det existerade innan april månad i år, då jag av en slump fick höra berättat om det av självaste konstnären i egen hög person. Som relativt van kulturhusbesökare kände jag mig då lite dum, som inte hade någon koll, men efter ytterligare undersökningar har jag förstått att det möjligtvis finns fler som jag själv där ute, fler som aldrig lagt märke till detta konstverk.

Tidigare idag försökte jag leta reda på verket, som sitter i ”spetsen” av Kulturhuset, i den lilla gången som man passerar om man går från foajén mot Klarascenen. Väl framme är det första jag ser en liten svart grind som hindrar mig att gå fram till verket. För att göra budskapet lite extra tydligt så är grinden tejpad med en svart-gul varningstejp, och, om någon trots detta skulle ha missförstått så sitter det på en pelare strax intill en lapp med texten ”STOP! STOPP”. Någon vill absolut inte att jag ska närma mig detta konstverk.

Jag gick efter den något trista upplevelsen förbi informationsdisken på våning Plattan för att gå till botten med mysteriet. I informationen kände personalen givetvis till verket, men inte vad det hette. Efter en stunds letande på det stora nätet så gick det till slut att hitta.

1974 Lars Kleen, Båt och Balkar, konstnärlig utsmyckning, Kulturhuset, Stockholm

Mer än så står inte att finna om denna högst otillgängliga och undanskuffade utsmyckning, och jag frågar mig vad vitsen är med en utsmyckning som ingen känner till? Det kanske finns någon alldeles utmärkt anledning till att man som besökare inte får närma sig verket närmre än tre meter, men vilken är då förklaringen? Varför kan inte Kulturhuset kosta på sig mer vägledning till verket än ett deppigt A4-ark med texten ”STOPP”? Varför känner inte personalen på Kulturhuset till ens titeln på konstverket? Och varför, i hela fridens namn, varför möts man som besökare av svart-gul varningstejp som signalerar byggarbetsplats snarare än konstverk?

Jag har skickat iväg ett mail med frågor till Kultuhuset. Fortsättning följer.

/Frida Berglund

One thought on “Vilken båt?

  1. Ping: Besökarna fyller 1 år! | B E S Ö K A R N A

Kommentera

